Zagadnienia do dyskusji
- Jakie przyczyny spowodowały, że wiek XX może być uznany za wiek demokratyzowania i upowszechniania się jednolitych systemów szkolnych?
- Dlaczego „nigdzie nie upowszechnił się instytucjonalny system wychowania przedszkolnego”? Kogo najbardziej dotykają konsekwencje takiej sytuacji?
- Jak można wytłumaczyć fakt, że szkolnictwo w XX wieku z jednej strony zanotowało olbrzymie osiągnięcia („eksplozja edukacyjna”), z drugiej natomiast stało się przedmiotem radykalnej krytyki?
- Czy mamy współcześnie do czynienia z dominacją kultury prefiguratywnej? Co potwierdza, a co zaprzecza prawdziwości takiego sądu?
- Na ile uzasadniony jest pogląd Stefana Wołoszyna, zgodnie z którym „jedynie państwo – demokratyczne obywatelskie państwo prawa – może zapewnić trwałe doskonalenie współżycia społecznego i edukacji młodych pokoleń w duchu prawdziwego humanizmu” (s. 180). Czy współczesne państwo jest zdolne do realizacji takiego zadania?