Cele nauczania
Po zapoznaniu się z treścią tego rozdziału student powinien umieć:
- zdefiniować termin „paradygmat”, określić czym jest paradygmat w odniesieniu do pedagogiki;
- wyjaśnić dlaczego opisanie paradygmatów pedagogiki wymaga uprzedniego odwołania się do paradygmatów nauk społecznych;
- wymienić pytania stanowiące przesłanki wyjaśniania zjawisk społecznych, składające się na paradygmaty nauk społecznych;
- wskazać różnicę pomiędzy nominalizmem a realizmem (skrajne stanowiska ontologiczne przyjmowane na poziomie pytań o naturę bytu);
- wskazać różnicę pomiędzy woluntaryzmem a determinizmem (zasadnicze stanowiska przyjmowane w odpowiedzi na pytanie o naturę człowieka);
- wskazać różnicę pomiędzy zasadami stopniowej regulacji i radykalnej zmiany (dwa stanowiska sformułowane w odpowiedzi na pytanie: jak zmienia się społeczeństwo?);
- wymienić podstawowe paradygmaty nauk społecznych i przedstawić ich podstawowe założenia;
- scharakteryzować pajdocentryzm i didaskalocentryzm jako zasadnicze tendencje budowania teorii edukacji, które ukształtowały się w tradycji myśli pedagogicznej;
- rozróżnić dwie wersje pajdocentryzmu: humanistyczną i interpretatywistyczną;
- rozróżnić dwie odmiany didaskalocentryzmu (w wersji paradygmatu strukturalistycznego i paradygmatu funkcjonalistycznego);
- wskazać nurty pedagogiki, które mieszczą się w ramach poszczególnych wersji pajdocentryzmu i didaskalocentryzmu;
- zdefiniować znaczenie pojęcia „wychowanie” w każdym z paradygmatów pedagogiki;
- określić kierunek ewolucji tożsamości pedagogiki w Polsce po roku 1989;
- scharakteryzować tożsamość współczesnej pedagogiki w kategoriach ciągłości i zmienności.