Scenariusze ćwiczeń i zagadnienia do dyskusji
Scenariusze:
-
Omawiając zagadnienie związku pedagogiki z innymi naukami Autor – oprócz socjologii i psychologii – przywołuje również takie dyscypliny, jak: medycyna, prawo, ekonomia, antropologia. Spróbuj wskazać (znaleźć) przykłady potwierdzające istnienie takiego związku.
-
Sięgając do kilku źródeł (np.: Pedagogiki. Leksykonu PWN, Wielkiej encyklopedii PWN, Nowego słownika pedagogicznego W. Okonia, Encyklopedii pedagogicznej XXI wieku) ustal występujące tam definicje pojęcia „edukacja”. Następnie porównaj te definicje ze względu na dwa kryteria: ich treść i zakres. Różnice pomiędzy tymi definicjami przedstaw w tabeli.
-
Zbigniew Kwieciński (zob.: Socjopatologia edukacji, Olecko 1995) definiuje edukację jako „ogół działań, procesów i warunków służących rozwojowi człowieka”. Na tak rozumianą edukację składa się 10 procesów, ułożonych na kontinuum świat (problemy globalne) – człowiek (jego organizm). Zbiór tych procesów Z. Kwieciński nazywa „dziesięciościanem” lub „dekaderem”. Wybierz jeden z procesów wchodzących w skład owego dziesięciościanu, przygotuj jego charakterystykę oraz przedstaw patologie jego nadmiaru i niedoboru.
Zagadnienia do dyskusji:
-
Co sprawia, że „edukacja” jest pojęciem o najwyższym stopniu niejednorodności?
-
Jakie inne kryteria (od tych, które zaproponował S. Kawula) wyodrębniania szczegółowych dziedzin pedagogiki można wyróżnić? Jakie subdyscypliny pedagogiczne można wyłonić poprzez zastosowanie tych kryteriów?
-
Jakim zmianom (w czasie i w przestrzeni) ulegało znaczenie podstawowych pojęć pedagogicznych (edukacja, wychowanie, kształcenie)?
-
Dlaczego pedagogika „skazana” jest na współpracę z innymi dyscyplinami naukowymi (takimi, jak np. psychologia, socjologia)?
-
Co to znaczy, że filozofia to dyscyplina podstawowa dla pedagogiki?
-
Czym różni się socjologiczne, psychologiczne i pedagogiczne podejście do edukacji?
Pedagogika. T. 1-2
Pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego
Podręcznik przedstawia prądy i kierunki współczesnej pedagogiki, metody badań, związek teorii z praktyką, współczesne teorie wychowania, wprowadza w zagadnienia socjalizacji młodego pokolenia, inspiruje do twórczej refleksji nad wychowaniem i kształceniem.
więcej »
Materiały dla studentów
Tu znajdziesz materiały, które pomogą opanować materiał z podręcznika pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego Pedagogika. T. 1-2 i przygotować się do egzaminu.
więcej »
Materiały dla wykładowców
Tu znajdziesz materiały, które pomogą w przygotowaniu wykładów i ćwiczeń opartych na podręczniku pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego Pedagogika. T. 1-2.
więcej »
ibuk