Rozdział 15a
Analiza wariancji

Analiza wariancji umożliwia ocenę:

czy występują różnice między średnią sprzedażą aparatów cyfrowych a analogowych
czy występują różnice między średnią sprzedażą aparatów w Polsce i na Węgrzech
czy występują różnice między wariancjami sprzedaży aparatów cyfrowych a analogowych
jaki procent sprzedaży aparatów cyfrowych sprzedawany jest w Polsce


Sprzedaż aparatów cyfrowych i analogowych w poszczególnych filiach firmy
Filia Aparaty cyfrowe Aparaty analogowe
Filia Warszawa 40 120
Filia Poznań 25 80
Filia Kraków 50 100
Filia Wrocław 60 70
Filia Praga 20 100
Filia Ostrawa 25 90
Filia Koszyce 15 60
Filia Bratysława 25 100
Filia Budapeszt 60 100
Filia Debreczyn 10 50
Liczba stopni swobody dla międzygrupowej sumy kwadratów odchyleń wynosi:

1
2
10
18


Sprzedaż aparatów cyfrowych i analogowych w poszczególnych filiach firmy
Filia Aparaty cyfrowe Aparaty analogowe
Filia Warszawa 40 120
Filia Poznań 25 80
Filia Kraków 50 100
Filia Wrocław 60 70
Filia Praga 20 100
Filia Ostrawa 25 90
Filia Koszyce 15 60
Filia Bratysława 25 100
Filia Budapeszt 60 100
Filia Debreczyn 10 50
Liczba stopni swobody dla wewnątrzgrupowej sumy kwadratów odchyleń wynosi:

1
2
10
18


Właściwą statystyką dla analizy wariancji jest statystyka:

t
F
z


Sprzedaż aparatów cyfrowych i analogowych w poszczególnych filiach firmy
Filia Aparaty cyfrowe Aparaty analogowe
Filia Warszawa 40 120
Filia Poznań 25 80
Filia Kraków 50 100
Filia Wrocław 60 70
Filia Praga 20 100
Filia Ostrawa 25 90
Filia Koszyce 15 60
Filia Bratysława 25 100
Filia Budapeszt 60 100
Filia Debreczyn 10 50
Wartość właściwej statystyki dla analizy wariancji wynosi:

15,3
25,1
30,4
36,3


Dla poziomu istotności α = 0,05 w analizowanym przykładzie:

nie ma podstaw do odrzucenia hipotezy, że sprzedaż aparatów cyfrowych nie różni się od sprzedaży aparatów analogowych
należy odrzucić hipotezę, że sprzedaż aparatów cyfrowych nie różni się od sprzedaży aparatów analogowych


Koniecznym warunkiem zastosowania w tym przypadku analizy wariancji nie jest:

normalność rozkładu sprzedaży aparatów
niezależność grup
równość wariancji sprzedaży aparatów cyfrowych i analogowych
porównywanie tylko 2 grup


Drukuj

Badania Marketingowe. Podstawy Metodologiczne

Gilbert Churchill

Podręcznik Gilberta Churchilla należy do najczęściej wykorzystywanych w amerykańskich i zachodnioeuropejskich uczelniach wyższych. Teraz książkę tę oddajemy w ręce polskich czytelników, mając nadzieję, że będzie równie dobrze przyjęta.

więcej »

Copyright © 1997-2024 Wydawnictwo Naukowe PWN SA
infolinia: 0 801 33 33 88