Rozdział 15
Analiza danych: badanie różnic

Sprzedaż poszczególnych smaków lodów wśród dorosłych i dzieci
Zakupy dorosłych klientów
czekoladowe truskawkowe waniliowe pistacjowe razem
400 300 200 100 1000
Zakupy dzieci
czekoladowe truskawkowe waniliowe pistacjowe razem
180 120 90 210 600
Gdyby struktura sprzedaży lodów wśród dzieci była podobna do struktury sprzedaży wszystkich klientów, to oczekiwana liczba zakupów lodów truskawkowych przez dzieci wynosi:

240
120
180
300


Sprzedaż poszczególnych smaków lodów wśród dorosłych i dzieci
Zakupy dorosłych klientów
czekoladowe truskawkowe waniliowe pistacjowe razem
400 300 200 100 1000
Zakupy dzieci
czekoladowe truskawkowe waniliowe pistacjowe razem
180 120 90 210 600
Wartość statystyki chi-kwadrat wynosi:

241,3
417,5
600,0
615,2


Sprzedaż poszczególnych smaków lodów wśród dorosłych i dzieci
Zakupy dorosłych klientów
czekoladowe truskawkowe waniliowe pistacjowe razem
400 300 200 100 1000
Zakupy dzieci
czekoladowe truskawkowe waniliowe pistacjowe razem
180 120 90 210 600
Liczba stopni swobody dla powyższej tabeli wynosi:

2
3
4
5


Sprzedaż poszczególnych smaków lodów wśród dorosłych i dzieci
Zakupy dorosłych klientów
czekoladowe truskawkowe waniliowe pistacjowe razem
400 300 200 100 1000
Zakupy dzieci
czekoladowe truskawkowe waniliowe pistacjowe razem
180 120 90 210 600
Obliczona wartość statystyki chi-kwadrat przy poziomie istotności α = 0,05 jest ................ od krytycznego poziomu chi-kwadrat (z tablic).

mniejsza
większa


Sprzedaż poszczególnych smaków lodów wśród dorosłych i dzieci
Zakupy dorosłych klientów
czekoladowe truskawkowe waniliowe pistacjowe razem
400 300 200 100 1000
Zakupy dzieci
czekoladowe truskawkowe waniliowe pistacjowe razem
180 120 90 210 600
Z obliczonej wartości statystyki chi-kwadrat przy poziomie istotności α = 0,05 wysnuwamy wniosek, że preferencje dzieci są:

podobne do preferencji dorosłych
odmienne od preferencji dorosłych


Obserwowany (wśród kobiet) i teoretyczny (w populacji) rozkład preferencji dla wielkości porcji lodów
Wielkość porcji Zakupy kobiet Zakupy kobiet (proporcje) Skumulowane proporcje dla kobiet Zakupy ogółu klientów Skumulowane proporcje dla ogółu klientów
Mała 80 0,40 0,40 0,25 0,25
Średnia 100 0,50 0,90 0,45 0,70
Duża 10 0,05 0,95 0,20 0,90
XXL 10 0,05 1,00 0,10 1,00
W celu oceny odchyleń w zakresie różnic w wielkości porcji lodów w zależności od płci (tabela) należy zastosować test Kołmogorowa-Smirnowa ponieważ:

dane można uszeregować na skali porządkowej
test Kołmogorowa-Smirnowa jest mocniejszy od testu chi-kwadrat
jest to test parametryczny
również wykorzystuje w obliczeniach wartości oczekiwane


Obserwowany (wśród kobiet) i teoretyczny (w populacji) rozkład preferencji dla wielkości porcji lodów
Wielkość porcji Zakupy kobiet Zakupy kobiet (proporcje) Skumulowane proporcje dla kobiet Zakupy ogółu klientów Skumulowane proporcje dla ogółu klientów
Mała 80 0,40 0,40 0,25 0,25
Średnia 100 0,50 0,90 0,45 0,70
Duża 10 0,05 0,95 0,20 0,90
XXL 10 0,05 1,00 0,10 1,00
Odchylenie D Kołmogorowa-Smirnowa dla danych z powyższej tabeli wynosi:

0,15
0,20
0,05
0,00


Obserwowany (wśród kobiet) i teoretyczny (w populacji) rozkład preferencji dla wielkości porcji lodów
Wielkość porcji Zakupy kobiet Zakupy kobiet (proporcje) Skumulowane proporcje dla kobiet Zakupy ogółu klientów Skumulowane proporcje dla ogółu klientów
Mała 80 0,40 0,40 0,25 0,25
Średnia 100 0,50 0,90 0,45 0,70
Duża 10 0,05 0,95 0,20 0,90
XXL 10 0,05 1,00 0,10 1,00
Wartość krytyczna D wynosi:

0,000
0,050
0,095
0,096


Obserwowany (wśród kobiet) i teoretyczny (w populacji) rozkład preferencji dla wielkości porcji lodów
Wielkość porcji Zakupy kobiet Zakupy kobiet (proporcje) Skumulowane proporcje dla kobiet Zakupy ogółu klientów Skumulowane proporcje dla ogółu klientów
Mała 80 0,40 0,40 0,25 0,25
Średnia 100 0,50 0,90 0,45 0,70
Duża 10 0,05 0,95 0,20 0,90
XXL 10 0,05 1,00 0,10 1,00
Obliczona wartość D jest ........................ od wartości krytycznej D przy poziomie α = 0,05

mniejsza
większa


Obserwowany (wśród kobiet) i teoretyczny (w populacji) rozkład preferencji dla wielkości porcji lodów
Wielkość porcji Zakupy kobiet Zakupy kobiet (proporcje) Skumulowane proporcje dla kobiet Zakupy ogółu klientów Skumulowane proporcje dla ogółu klientów
Mała 80 0,40 0,40 0,25 0,25
Średnia 100 0,50 0,90 0,45 0,70
Duża 10 0,05 0,95 0,20 0,90
XXL 10 0,05 1,00 0,10 1,00
Na podstawie obliczonej wartości D można stwierdzić, że kobiety mają preferencje:

podobne do preferencji ogółu klientów
odmienne od preferencji ogółu klientów


Drukuj

Badania Marketingowe. Podstawy Metodologiczne

Gilbert Churchill

Podręcznik Gilberta Churchilla należy do najczęściej wykorzystywanych w amerykańskich i zachodnioeuropejskich uczelniach wyższych. Teraz książkę tę oddajemy w ręce polskich czytelników, mając nadzieję, że będzie równie dobrze przyjęta.

więcej »

Copyright © 1997-2024 Wydawnictwo Naukowe PWN SA
infolinia: 0 801 33 33 88