Rozdział 15
Analiza danych: badanie różnic

W przypadku testowania rozkładów dla danych z nominalnego poziomu pomiaru, należy wykorzystać test:

t
chi-kwadrat
Kołmogorowa-Smirnowa
Wilcoxona


Rozkład chi-kwadrat jest określony przez:

liczbę obserwacji
średnią i odchylenie standardowe zmiennej
liczbę stopni swobody
rozkład zmiennej


Wykorzystanie testu t do weryfikacji hipotezy dotyczącej średniej w populacji wymaga:

prób większych niż 15 obserwacji
symetrycznego rozkładu zmiennej
normalnego rozkładu zmiennej
rozkładu chi-kwadrat zmiennej


Weryfikacja hipotezy o równości średnich wartości sprzedaży w dwóch miastach wymaga zastosowania:

testu t dla prób zależnych
testu t dla prób niezależnych
testu Aspina-Welcha
testu chi-kwadrat


Do testowania hipotezy, mówiącej, że udział nabywców produktu w grupie A jest większy od udziału nabywców w grupie B, stosuje się:

test chi-kwadrat
test t dla prób niezależnych przy założeniu rozkładu normalnego
test z dla rozkładu dwumianowego
test t dla prób zależnych


Test Kołmogorowa-Smirnowa jest odpowiednikiem testu chi-kwadrat dla skal porządkowych:

tak
nie


Założenie o równości wariancji w grupach jest istotne dla testowania hipotezy o równości średnich:

tak
nie


Jeżeli nie jest znana wariancja w populacji, to do testowania hipotezy, dotyczącej średniej w populacji, należy zastosować test z:

tak
nie


Porównanie dwóch średnich przy zastosowaniu testu t, wymaga spełnienia założenia o równości wariancji w grupach:

tak
nie


Wraz ze wzrostem liczebności próby, rozkład dwumianowy staje się zbliżony do rozkładu normalnego:

tak
nie


Drukuj

Badania Marketingowe. Podstawy Metodologiczne

Gilbert Churchill

Podręcznik Gilberta Churchilla należy do najczęściej wykorzystywanych w amerykańskich i zachodnioeuropejskich uczelniach wyższych. Teraz książkę tę oddajemy w ręce polskich czytelników, mając nadzieję, że będzie równie dobrze przyjęta.

więcej »

Copyright © 1997-2024 Wydawnictwo Naukowe PWN SA
infolinia: 0 801 33 33 88