Co powinieneś wiedzieć po lekturze tego rozdziału? | Strony w podręczniku, na których znajdziesz odpowiedź |
Co oznacza termin „pozytywizm”? Jakie są najważniejsze tezy pozytywistycznej formacji intelektualnej? | 196-197 |
Jaki rodzaj wiedzy wytwarza pedagogika uprawiana w orientacji pozytywistycznej? | 197 |
Jakie podstawowe tezy epistemologiczne formułuje filozofia pozytywistyczna? | 197-198 |
Kto jest twórcą programu pozytywizmu? Jakie fazy rozwoju ludzkości on wyróżnił? | 198-199 |
Jakie odmiany pozytywizmu pojawiły się na przełomie XIX i XX wieku? | 199 |
Co charakteryzowało drugi pozytywizm? | 199-200 |
Czym różnił się neopozytywizm od wcześniejszych postaci pozytywizmu? | 200 |
Jakie wskaźniki świadczą o wpisywaniu się myślenia o edukacji i oświacie w nurt orientacji pozytywistycznej? | 202 |
Czym jest pedagogizm? Co łączy pedagogizm z psychologizmem i socjologizmem? | 203-204 |
Co oznacza termin „pedagogia”? Jak może być opisywany proces przechodzenia od pedagogii do pedagogiki? | 204-205 |
Dlaczego pedagogika polska nie posiada napisanej historii? | 205 |
Kto był twórcą pedagogiki naukowej? Co jest jego zasługą? | 205-206 |
Za jakimi rozwiązaniami w sprawach edukacji i oświaty opowiadał się Wilhelm von Humboldt? | 206-207 |
Co łączyło Herbarta z Humboldtem? | 207 |
Na czym polegało zjawisko psychologizmu pedagogicznego? Kto jest przedstawicielem tego sposobu unaukowienia pedagogiki? | 208-209 |
Czym zaowocował psychologizm pedagogiczny w myśleniu o edukacji? | 210 |
Czym charakteryzuje się zjawisko socjologizmu pedagogicznego? | 212 |
Czym różnią się dwie odmiany socjologizmu pedagogicznego: skrajna (radykalna) i umiarkowana? | 212-213 |
Jakie dokonania, przekonania i tezy Émila Durkheima miały szczególne znaczenie dla pedagogicznego myślenia o edukacji i oświacie? | 214 |
Co oznacza termin „scjentyzm”? Kto wprowadził ten termin do dyskursu filozoficzno-naukowego? | 214 |
Na jakich założeniach oparty był optymizm związany z nauką? | 214-215 |
Jakie podstawowe tezy zostały wypracowane w sporze o pozytywizm? | 215 |
Na czym polegało zjawisko, określone przez B. Baczko jako „utopizacja dziejów”? | 216-217 |
Jakie skutki dla myślenia ludzi o sobie i świecie spowodowało upowszechnienie orientacji pozytywistycznej? | 217-218 |
Co zarzucają orientacji pozytywistycznej jej krytycy? | 219 |