Co powinieneś wiedzieć po lekturze tego rozdziału?

Co powinieneś wiedzieć po lekturze tego rozdziału?Strony w podręczniku, na których znajdziesz odpowiedź
Co oznacza termin „pozytywizm”? Jakie są najważniejsze tezy pozytywistycznej formacji intelektualnej?196-197
Jaki rodzaj wiedzy wytwarza pedagogika uprawiana w orientacji pozytywistycznej?197
Jakie podstawowe tezy epistemologiczne formułuje filozofia pozytywistyczna?197-198
Kto jest twórcą programu pozytywizmu? Jakie fazy rozwoju ludzkości on wyróżnił?198-199
Jakie odmiany pozytywizmu pojawiły się na przełomie XIX i XX wieku?199
Co charakteryzowało drugi pozytywizm?199-200
Czym różnił się neopozytywizm od wcześniejszych postaci pozytywizmu?200
Jakie wskaźniki świadczą o wpisywaniu się myślenia o edukacji i oświacie w nurt orientacji pozytywistycznej?202
Czym jest pedagogizm? Co łączy pedagogizm z psychologizmem i socjologizmem?203-204
Co oznacza termin „pedagogia”? Jak może być opisywany proces przechodzenia od pedagogii do pedagogiki?204-205
Dlaczego pedagogika polska nie posiada napisanej historii?205
Kto był twórcą pedagogiki naukowej? Co jest jego zasługą?205-206
Za jakimi rozwiązaniami w sprawach edukacji i oświaty opowiadał się Wilhelm von Humboldt?206-207
Co łączyło Herbarta z Humboldtem?207
Na czym polegało zjawisko psychologizmu pedagogicznego? Kto jest przedstawicielem tego sposobu unaukowienia pedagogiki?208-209
Czym zaowocował psychologizm pedagogiczny w myśleniu o edukacji?210
Czym charakteryzuje się zjawisko socjologizmu pedagogicznego?212
Czym różnią się dwie odmiany socjologizmu pedagogicznego: skrajna (radykalna) i umiarkowana?212-213
Jakie dokonania, przekonania i tezy Émila Durkheima miały szczególne znaczenie dla pedagogicznego myślenia o edukacji i oświacie?214
Co oznacza termin „scjentyzm”? Kto wprowadził ten termin do dyskursu filozoficzno-naukowego?214
Na jakich założeniach oparty był optymizm związany z nauką?214-215
Jakie podstawowe tezy zostały wypracowane w sporze o pozytywizm?215
Na czym polegało zjawisko, określone przez B. Baczko jako „utopizacja dziejów”?216-217
Jakie skutki dla myślenia ludzi o sobie i świecie spowodowało upowszechnienie orientacji pozytywistycznej?217-218
Co zarzucają orientacji pozytywistycznej jej krytycy?219

Pedagogika. T. 1-2

Pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego

Podręcznik przedstawia prądy i kierunki współczesnej pedagogiki, metody badań, związek teorii z praktyką, współczesne teorie wychowania, wprowadza w zagadnienia socjalizacji młodego pokolenia, inspiruje do twórczej refleksji nad wychowaniem i kształceniem.

więcej »

Materiały dla studentów

Tu znajdziesz materiały, które pomogą opanować materiał z podręcznika pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego Pedagogika. T. 1-2 i przygotować się do egzaminu.

więcej »

Materiały dla wykładowców

Tu znajdziesz materiały, które pomogą w przygotowaniu wykładów i ćwiczeń opartych na podręczniku pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego Pedagogika. T. 1-2.

więcej »

Copyright © 1997-2024 Wydawnictwo Naukowe PWN SA
infolinia: 0 801 33 33 88