Najważniejsze terminy

następne »
znajdź termin     
„efekt ściekania”

założenie, że zwiększona produktywność wykształconej populacji przyniesie w dłuższym okresie zwiększony dobrobyt społeczeństw Trzeciego Świata.

dekredencjalizacja

patrz: dyplomowy abolicjonizm.

dyplomowy abolicjonizm

podejście wychodzące od krytyki istniejącego systemu kredencjalnego; proponuje ono zniesienie relacji między poziomem i rodzajem ukończonej edukacji a aktem przyjmowania do pracy, co przyniesie zniesienie nierówności społeczno-ekonomicznych.

dyplomowy faszyzm

forma kredencjalizmu, której przedstawiciele dążyli do wykluczenia z dostępu do dyplomów osób z mniejszości tylko dlatego, że do tej mniejszości przynależą.

dyplomowy keynesizm

przekonanie, że edukacja tworzy sztuczną – opartą na dyplomach – walutę, która jest ekonomicznie użyteczna.

dyplomowy radykalizm

działanie zmierzające do całkowitej decentralizacji procesu nadawania dyplomów i przekazania kontroli w tym zakresie lokalnym społecznościom, co przynosi zasadniczy upadek standardów.

edukacja wyrównawcza

według merytokratów – środek pomagający dzieciom z grup nieuprzywilejowanych zaadoptować się do wspólnej kultury; według radykałów – jeszcze jedna strategia potwierdzania dominacji grupy społecznie uprzywilejowanej nad będącymi z nią w konflikcie grupami podporządkowanymi, stanowi ona płaszczyznę wpajania dzieciom z mniejszości obcych jej wartości.

efekt Matthewa

pojęcie odnoszące się do sytuacji, w której określona instytucja społeczna ma tak znaczący prestiż, iż to on sam w sobie generuje dalszy wzrost prestiżu tej instytucji.

egalitarni pluraliści

zwolennicy różnorodności form edukacji wyższej, w tym również podziału na sektor nieuniwersytecki i alternatywny.

egalitarni unitarianie

radykalni zwolennicy równości występujący w zdecydowany sposób przeciwko istnieniu elitarnych placówek edukacji wyższej.

koncepcja „ludzkiego kapitału”

koncepcja, w której edukację postrzega się jako inwestycję zwracającą się w przyszłości w formie powiększonych dywidend; zakłada ona, że związek między osiągnięciami edukacyjnymi i statusem zawodowym ma charakter racjonalny.

kredencjalizm

nurt przyjmujący, że dyplomy stanowią jedynie „walutę”, która uosabia nie tyle potencjał jednostki, co „kulturową władzę” w zakresie dostępu do dochodu, stanowisk i statusu społecznego; główną funkcją dyplomów jest utrzymywanie istniejącej stratyfikacji społecznej.

następne »

Pedagogika. T. 1-2

Pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego

Podręcznik przedstawia prądy i kierunki współczesnej pedagogiki, metody badań, związek teorii z praktyką, współczesne teorie wychowania, wprowadza w zagadnienia socjalizacji młodego pokolenia, inspiruje do twórczej refleksji nad wychowaniem i kształceniem.

więcej »

Materiały dla studentów

Tu znajdziesz materiały, które pomogą opanować materiał z podręcznika pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego Pedagogika. T. 1-2 i przygotować się do egzaminu.

więcej »

Materiały dla wykładowców

Tu znajdziesz materiały, które pomogą w przygotowaniu wykładów i ćwiczeń opartych na podręczniku pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego Pedagogika. T. 1-2.

więcej »

Copyright © 1997-2024 Wydawnictwo Naukowe PWN SA
infolinia: 0 801 33 33 88