Najważniejsze terminy

następne »
znajdź termin     
badania tematyczne

określenie tematów; jest to praca w terenie polegająca na gromadzeniu materiałów, jak i spotkania dyskusyjne, w trakcie których prezentowane materiały stają się pretekstem do zestawiania różnych poglądów i stanowisk odnośnie do omawianych kwestii.

badania terenowe

obserwacja tego, jak żyją i jak konstruują swój obraz rzeczywistości przyszli uczniowie.

decentralizacja

przeniesienie uprawnień organów centralnych na organy terenowe.

deliberacja

roztrząsanie, rozważanie, dochodzenie do wspólnego rozwiązania.

ewaluacja

gromadzenie i wykorzystywanie informacji niezbędnych do udzielania odpowiedzi na szereg pytań o wartość realizowanego programu.

ewaluacja proaktywna

ewaluacja, dzięki której można wielowymiarowo określić wartość programu, może być przeprowadzana w dowolnym momencie wprowadzania „nowej” oferty programowej w życie.

ewaluacja reaktywna

ewaluacja, dzięki której można określić wartość programu, może być przeprowadzana po zakończeniu jakiegoś cyklu edukacyjnego.

implementacja

proces przekształcania abstrakcyjnego opisu systemu lub programu na obiekt fizyczny.

kultura kolektywistyczna

podstawowe oznaki tej kultury (w odniesieniu do edukacji) związane są z pozycją nauczyciela jako urzędnika państwowego, monopolem państwa w dziedzinie edukacji, centralną alokacją szkół w niektórych krajach.

model liniowy

model kreowania programu; ukazuje on kolejne etapy postępowania, koncentruje się głównie na celach i zadaniach, wzorach, realizacji i ewaluacji; w wersjach wzbogaconych dodaje się jeszcze takie elementy, jak podstawa pojęciowa, diagnoza, dobór treści, doświadczeń oraz utrzymywanie funkcjonowania programu.

model spiralny

model kreowania programu, akcentuje dynamiczny charakter programu, nieustanne doskonalenie, zmianę, stawanie się wynikające z konieczności uwzględniania realiów czy wzbogacania się wiedzy psychologicznej itp.

model systemowy

model kreowania programu; wskazuje się w nim najczęściej graficznie, kolejne przedsięwzięcia działające jako subsystemy „na wejściu”, w fazie przetwarzania i na „wyjściu”.

następne »

Teraz do 20% taniej w Księgarni PWN

Pedagogika. T. 1-2
Pedagogika. T. 1-2cena juz od 63,80zamów
Podstawy ekonomii
Podstawy ekonomiicena juz od 47,90zamów
Podstawy fizyki. T. 1-5
Podstawy fizyki. T. 1-5cena juz od 219,60zamów

Pedagogika. T. 1-2

Pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego

Podręcznik przedstawia prądy i kierunki współczesnej pedagogiki, metody badań, związek teorii z praktyką, współczesne teorie wychowania, wprowadza w zagadnienia socjalizacji młodego pokolenia, inspiruje do twórczej refleksji nad wychowaniem i kształceniem.

więcej »

Materiały dla studentów

Tu znajdziesz materiały, które pomogą opanować materiał z podręcznika pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego Pedagogika. T. 1-2 i przygotować się do egzaminu.

więcej »

Materiały dla wykładowców

Tu znajdziesz materiały, które pomogą w przygotowaniu wykładów i ćwiczeń opartych na podręczniku pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego Pedagogika. T. 1-2.

więcej »

Copyright © 1997-2024 Wydawnictwo Naukowe PWN SA
infolinia: 0 801 33 33 88