Zadania do wykonania
- Dla oświecenia charakterystyczne są trzy kierunki filozoficzne: racjonalizm, empiryzm, krytycyzm. Scharakteryzuj każdy z tych kierunków, uwzględniając zwłaszcza przyjmowaną przez nie koncepcję człowieka.
- Stefan Wołoszyn, charakteryzując twórczość Jeana Jacquesa Rousseau pisze m.in.: „dlatego Rousseau – podobnie jak cała pedagogika oświecenia – traktuje wychowanie nie w kategoriach społeczno-obywatelskich, lecz w kategoriach ogólnoludzkich. Jego »naturalizm pedagogiczny« jest upominaniem się o prawa człowieka i człowieczeństwa każdego człowieka” (s. 118). Na czym polega dylemat pedagogiczny Rousseau? Dlaczego człowiek jest ważniejszy niż obywatel? Jak ten dylemat jest rozstrzygany współcześnie?
- Fryderyk Wilhelm II wprowadził jako pierwszy obowiązek szkolny w 1783 roku. Scharakteryzuj kontekst społeczno-kulturowy, w którym została podjęta ta decyzja. Dlaczego obowiązku szkolnego nie udało się wprowadzić wcześniej, np. w okresie renesansu.
- Sięgnij do Pism i projektów pedagogicznych doby Komisji Edukacji Narodowej (Wrocław 1973). Zapoznaj się z zamieszczonym tam „Sposobem edukacji w XV listach opisanym, które do Komisji Edukacji Narodowej od bezimiennego autora były przesyłane R.P. 1775”. Jaki projekt edukacji zawiera ten tekst. Co zarzuca dotychczasowej szkole?