Cele nauczania
Po zapoznaniu się z treścią tego rozdziału student powinien umieć:
- wskazać, kto sprawował prymat oświatowy w średniowieczu;
- scharakteryzować tworzone w średniowieczu klasztory i obowiązujące w nich reguły zakonne;
- określić wkład średniowiecznych zakonów w rozwój cywilizacyjny ówczesnej Europy;
- wymienić zadania, jakie realizowały szkoły klasztorne;
- wskazać różnice pomiędzy szkołami trywialnymi i katedralnymi;
- scharakteryzować politykę oświatową Karola Wielkiego;
- przedstawić sposób, w jaki doszło do powstania scholastyki, wymienić najwybitniejszego przedstawiciela filozofii scholastycznej;
- wymienić wydarzenia i procesy, które zapoczątkowały powstanie średniowiecznych uniwersytetów;
- wskazać miejsca, w których powstawały uniwersytety w średniowieczu oraz ich twórców;
- rozróżnić uniwersytety, które powstawały jako cechy studentów od tych, które tworzono jako cechy profesorów;
- opisać strukturę średniowiecznych uniwersytetów (wymienić fakultety, jakie je tworzyły);
- wymienić postaci, w jakich realizowanie było „wychowanie w domu obcym”;
- scharakteryzować wychowanie rycerskie;
- scharakteryzować wychowanie mieszczańskie;
- określić, kiedy i gdzie powstawały pierwsze szkoły na ziemiach polskich;
- wskazać, kiedy powstał pierwszy uniwersytet na ziemiach polskich i kto był jego fundatorem;
- opisać sposób, w jaki przenikały do Polski ideały wychowania rycerskiego i mieszczańskiego.