Zadania do wykonania
- Zapoznaj się z rozdziałem książki Mirosława S. Szymańskiego Niemiecka pedagogika reformy 1890–1933 (Warszawa 1992), zatytułowanym „Szkoła według planu jenajskiego”. Na tej podstawie przedstaw rozumienie „wspólnoty” przez Petera Petersena oraz rolę, jaką pełni pojęcie sytuacji pedagogicznej w koncepcji szkoły według planu jenajskiego.
- Porównaj znaczenie dwóch pojęć: „stowarzyszenie” i „wspólnota”. Odwołaj się m.in. do poglądów Ferdinanda Tönniesa (Szacki J. (2005) Historia myśli socjologicznej. Wydanie nowe, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN; Tönnies F. (1988) Wspólnota i stowarzyszenie. Rozprawa o komunizmie i socjalizmie jako empirycznych formach kultury, Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe) oraz Petera Petersena. Ustal, dlaczego Petersen wyżej cenił wspólnotę niż stowarzyszenie.
- Zaprojektuj pracę szkoły według planu jenajskiego. Zamiast dziennego planu lekcji zaproponuj tygodniowy plan pracy. Uwzględnij rezygnację z systemu klasowo-lekcyjnego oraz zasadę indywidualizacji tempa pracy.