Cele nauczania
Po zapoznaniu się z treścią tego rozdziału student powinien umieć:
- rozróżnić typy wychowania realizowane w starożytnej Sparcie i starożytnych Atenach;
- scharakteryzować wychowanie spartańskie;
- scharakteryzować wychowanie ateńskie;
- określić znaczenie, jakie w starożytnych Atenach przypisywano terminom „pedagog” i „paideia”;
- wymienić cechy charakteryzujące ateński ideał wychowawczy;
- wskazać rolę, jaką w kulturze pedagogicznej starożytnej Grecji odegrały funkcjonujące wówczas szkoły filozoficzne;
- scharakteryzować szkolnictwo funkcjonujące w epoce hellenistycznej;
- scharakteryzować ideał wychowawczy starożytnego Rzymu;
- wskazać, jaką postać przybrała w starożytnym Rzymie grecka paideia;
- uzasadnić, dlaczego najbardziej ceniono w starożytnym Rzymie wykształcenie retoryczne;
- określić, jaką zmianę w uzasadnieniu celów życia i wychowania przyniosła tradycja judeochrześcijańska;
- uzasadnić pogląd głoszący, że przełom antyku i średniowiecza to okres głębokiego upadku kultury umysłowej.