Najważniejsze terminy

znajdź termin     
model binarny

model szkolnictwa wyższego, w którym tradycyjne uniwersytety współistnieją z wyższymi szkołami zawodowymi.

model sfragmentaryzowany

model szkolnictwa wyższego, który charakteryzuje się znaczącym rozproszeniem instytucji kształcenia wyższego.

model szkolnictwa obowiązkowego

forma organizacyjna i strukturalna, jaką przyjmuje szkolnictwo obowiązkowe; różnice pomiędzy modelami mogą dotyczyć kwestii: wieku rozpoczynania i zakończenia nauki, wspólnego lub oddzielnego dla dwóch pierwszych szczebli edukacji wariantu organizacyjnego, treści programowych, sposobu doboru uczniów do klas, istnienia lub braku corocznej klasyfikacji końcowej, usytuowania progów selekcyjnych, możliwości wyboru szkoły przez rodziców, czasu trwania lekcji oraz roku szkolnego.

model uniwersytecki zintegrowany

model szkolnictwa wyższego, którego charakterystyczną cechą jest rozwijanie krótkich programów studiowania prowadzących do uzyskania dyplomu oraz silne związki z poziomem szkolnictwa średniego.

obowiązek szkolny

nakładany przez państwo na prawnych opiekunów dziecka obowiązek ich kształcenia począwszy od określonego wieku, przez określoną liczbę lat i w określonym zakresie.

system edukacyjny

struktura umożliwiająca zapewnienie efektywnej edukacji, prowadzącej do osiągnięcia celów zgodnych z rzeczywistymi potrzebami edukacyjnymi grupy, dla której został stworzony; w wąskim ujęciu system szkolny, czyli układ szkół i placówek opiekuńczo-wychowawczych od przedszkola po studia podyplomowe, powołanych do realizacji określonych zadań.

szkoły o profilu akademickim

szkoły średnie, które przygotowują młodzież do kontynuacji kształcenia na poziomie wyższym, nie uprawniają natomiast do podjęcia pracy bezpośrednio po ukończeniu nauki.

szkoły poliwalentne

szkoły średnie oferujące kształcenie ogólne, techniczne lub zawodowe; programy nauczania tych szkół oraz egzaminy maturalne charakteryzują się silnym sprofilowaniem; rodzaj ukończonej szkoły oraz zdanego egzaminu maturalnego znacząco ograniczają możliwości wyboru kształcenia na poziomie wyższym.

Pedagogika. T. 1-2

Pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego

Podręcznik przedstawia prądy i kierunki współczesnej pedagogiki, metody badań, związek teorii z praktyką, współczesne teorie wychowania, wprowadza w zagadnienia socjalizacji młodego pokolenia, inspiruje do twórczej refleksji nad wychowaniem i kształceniem.

więcej »

Materiały dla studentów

Tu znajdziesz materiały, które pomogą opanować materiał z podręcznika pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego Pedagogika. T. 1-2 i przygotować się do egzaminu.

więcej »

Materiały dla wykładowców

Tu znajdziesz materiały, które pomogą w przygotowaniu wykładów i ćwiczeń opartych na podręczniku pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego Pedagogika. T. 1-2.

więcej »

Copyright © 1997-2024 Wydawnictwo Naukowe PWN SA
infolinia: 0 801 33 33 88