Cele nauczania
Po zapoznaniu się z treścią tego rozdziału student powinien umieć:
- przedstawić podział i definicje poszczególnych rodzajów reform oświatowych;
- wskazać różnice pomiędzy reformami oświatowymi z czasów PRL-u a reformami oświatowymi wprowadzanymi w III RP;
- podać definicję „szkoły uspołecznionej” i wiedzieć, jakie działania zostały podjęte dla „uspołecznienia oświaty”;
- scharakteryzować losy Biura ds. Reformy Szkolnej;
- określić początki reform naprawczych polskiej oświaty po 1989 r.;
- scharakteryzować zmiany, jakie zaszły w oświacie polskiej pod wpływem poszczególnych reform;
- scharakteryzować ustrój szkolny w Polsce wprowadzony wraz z nowelizacją ustawy o systemie oświaty w 1998 r.;
- przedstawić nowy system finansowania i nadzoru oświaty oraz nowy system oceniania osiągnięć szkolnych;
- określić, na czym polega nowy egzamin maturalny;
- wskazać działania zmierzające do wdrożenia nowej reformy oświatowej w Polsce.