Najważniejsze terminy

następne »
znajdź termin     
analfabetyzm

deficyt rozwojowy, polegający na braku umiejętności czytania, pisania i wykonywania czterech podstawowych działań arytmetycznych u osób, które osiągnęły określony wiek. W Polsce dotyczy dzieci od lat 10.

analfabetyzm wtórny, funkcjonalny

niezdolność rozumienia tekstów pisanych, które najczęściej występują w codziennym otoczeniu, brak umiejętności niezbędnej do zrozumienia i wypełniania dokumentów oraz formularzy, jakimi człowiek powinien posługiwać się w codziennym życiu oraz nieumiejętność wykonywania prostych obliczeń arytmetycznych.

drożność

zasada oświatowa polegająca na organizacyjnie i prawnie przewidzianej dostępności szkół dla uczniów.

ekonomika oświaty

dyscyplina naukowa, której zadaniem jest badanie związków i zależności ekonomicznych występujących w dziedzinie oświaty.

eksplozje oświatowe

zjawisko polegające na rzeczywistym, dynamicznym rozwoju edukacji, na każdym szczeblu szkolnictwa i wykształcenia od podstawowego poprzez średnie, do akademickiego i pozaszkolnego.

jednolity ustrój szkolny

ustrój, który cechuje nie tylko formalna, lecz i faktyczna powszechność dostępu dla ogółu obywateli do szkół wszelkich typów i szczebli.

kryzysy edukacyjne

zjawisko polegające na tym, że trwają ciągle niezagospodarowane całe „pustynie oświatowe” w skali poszczególnych krajów i regionów świata. Kryzys rozumiany jest również jako fakt wielkiej różnorodności i różnolitości teoretycznego stawiania i rozwiązywania zagadnień wychowawczych oraz edukacyjnych pojawiający się w myśli pedagogicznej.

kształcenie ustawiczne

inaczej edukacja permanentna. Stałe odnawianie i doskonalenie kwalifikacji ogólnych i zawodowych.

kultura kofiguratywna

kultura powstająca w wyniku rozpadu kultur postfiguratywnych; charakterystyczne jest dla niej to, że zarówno rodzice, jak i ich dzieci uczą się wzorców kultury od swych rówieśników.

kultura postfiguratywna

kultura, w której podstawowa wiedza o świecie i życiu przekazywana jest młodzieży przez starsze pokolenie wedle przekonania, że sposób życia jest odwiecznie taki sam.

kultura prefiguratywna

typ kultury charakteryzujący się tym, że starsze pokolenie może i musi się uczyć od młodszego; doświadczenia obu pokoleń są zgoła odmienne. Następuje zerwanie ciągłości między przeszłością a teraźniejszością. Wyrazicielem przyszłości staje się młodzież.

metoda projektów

system dydaktyczny stworzony przez W.H. Kilpatricka, polegający na tym, że na miejsce tradycyjnego systemu klasowo-lekcyjnego wprowadza się tzw. projekty, jako ośrodki nauki i pracy dzieci.

następne »

Pedagogika. T. 1-2

Pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego

Podręcznik przedstawia prądy i kierunki współczesnej pedagogiki, metody badań, związek teorii z praktyką, współczesne teorie wychowania, wprowadza w zagadnienia socjalizacji młodego pokolenia, inspiruje do twórczej refleksji nad wychowaniem i kształceniem.

więcej »

Materiały dla studentów

Tu znajdziesz materiały, które pomogą opanować materiał z podręcznika pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego Pedagogika. T. 1-2 i przygotować się do egzaminu.

więcej »

Materiały dla wykładowców

Tu znajdziesz materiały, które pomogą w przygotowaniu wykładów i ćwiczeń opartych na podręczniku pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego Pedagogika. T. 1-2.

więcej »

Copyright © 1997-2024 Wydawnictwo Naukowe PWN SA
infolinia: 0 801 33 33 88