Najważniejsze terminy
następne » | ||
- analfabetyzm
deficyt rozwojowy, polegający na braku umiejętności czytania, pisania i wykonywania czterech podstawowych działań arytmetycznych u osób, które osiągnęły określony wiek. W Polsce dotyczy dzieci od lat 10.
- analfabetyzm wtórny, funkcjonalny
niezdolność rozumienia tekstów pisanych, które najczęściej występują w codziennym otoczeniu, brak umiejętności niezbędnej do zrozumienia i wypełniania dokumentów oraz formularzy, jakimi człowiek powinien posługiwać się w codziennym życiu oraz nieumiejętność wykonywania prostych obliczeń arytmetycznych.
- drożność
zasada oświatowa polegająca na organizacyjnie i prawnie przewidzianej dostępności szkół dla uczniów.
- ekonomika oświaty
dyscyplina naukowa, której zadaniem jest badanie związków i zależności ekonomicznych występujących w dziedzinie oświaty.
- eksplozje oświatowe
zjawisko polegające na rzeczywistym, dynamicznym rozwoju edukacji, na każdym szczeblu szkolnictwa i wykształcenia od podstawowego poprzez średnie, do akademickiego i pozaszkolnego.
- jednolity ustrój szkolny
ustrój, który cechuje nie tylko formalna, lecz i faktyczna powszechność dostępu dla ogółu obywateli do szkół wszelkich typów i szczebli.
- kryzysy edukacyjne
zjawisko polegające na tym, że trwają ciągle niezagospodarowane całe „pustynie oświatowe” w skali poszczególnych krajów i regionów świata. Kryzys rozumiany jest również jako fakt wielkiej różnorodności i różnolitości teoretycznego stawiania i rozwiązywania zagadnień wychowawczych oraz edukacyjnych pojawiający się w myśli pedagogicznej.
- kształcenie ustawiczne
inaczej edukacja permanentna. Stałe odnawianie i doskonalenie kwalifikacji ogólnych i zawodowych.
- kultura kofiguratywna
kultura powstająca w wyniku rozpadu kultur postfiguratywnych; charakterystyczne jest dla niej to, że zarówno rodzice, jak i ich dzieci uczą się wzorców kultury od swych rówieśników.
- kultura postfiguratywna
kultura, w której podstawowa wiedza o świecie i życiu przekazywana jest młodzieży przez starsze pokolenie wedle przekonania, że sposób życia jest odwiecznie taki sam.
- kultura prefiguratywna
typ kultury charakteryzujący się tym, że starsze pokolenie może i musi się uczyć od młodszego; doświadczenia obu pokoleń są zgoła odmienne. Następuje zerwanie ciągłości między przeszłością a teraźniejszością. Wyrazicielem przyszłości staje się młodzież.
- metoda projektów
system dydaktyczny stworzony przez W.H. Kilpatricka, polegający na tym, że na miejsce tradycyjnego systemu klasowo-lekcyjnego wprowadza się tzw. projekty, jako ośrodki nauki i pracy dzieci.
następne » |