Cele nauczania

Po zapoznaniu się z treścią tego rozdziału student powinien umieć:

  1. podać znaczenie terminów: racjonalizm, empiryzm, krytycyzm, wskazać przedstawicieli każdego z tych nurtów i wymienić ich najważniejsze prace;
  2. scharakteryzować Stowarzyszenie Ludzi Nauki i dzieło, które oni stworzyli;
  3. scharakteryzować racjonalizm wieku oświecenia;
  4. opisać ideał gentlemana zaproponowany przez Johna Locke’a w jego Myślach o wychowaniu;
  5. przedstawić dylemat pedagogiczny Jana Jacquesa Rousseau (obywatel czy człowiek);
  6. wskazać twórcę teorii kształcenia formalnego, odróżnić kształcenie formalne od kształcenia pamięciowego;
  7. opisać reformę kształcenia zainicjowaną przez pietystów;
  8. scharakteryzować działalność jansenistów;
  9. wskazać specyfikę pedagogii Françoisa Salignaca de la Mothe Fénelona;
  10. wymienić najważniejsze myśli i idee reformatorskie Louisa Renéde Caradeuca La Chalotais’go;
  11. określić kiedy i przez kogo został wprowadzony po raz pierwszy obowiązek szkolny;
  12. opisać poglądy, jakie na temat szkół ludowych głosili filantropiści;
  13. scharakteryzować ruch fizjokratów i zmiany, jakie on spowodował swoją działalnością;
  14. wskazać czas i miejsce powstania pierwszych szkół i zakładów specjalnych dla głuchych, niewidomych oraz opuszczonych lub zaniedbanych moralnie dzieci;
  15. opisać stan szkolnictwa i myśli pedagogicznej w Polsce w drugiej połowie XVII i w początkach XVIII wieku;
  16. scharakteryzować reformy oświaty szlacheckiej podjęte w połowie XVIII wieku przez Stanisława Konarskiego;
  17. scharakteryzować Szkołę Rycerską utworzoną przez Stanisława Augusta Poniatowskiego, określić zakres, w jakim ona kształciła;
  18. wymienić wybranych członków Komisji Edukacji Narodowej;
  19. przedstawić główne osiągnięcia i zasługi Komisji Edukacji Narodowej;
  20. scharakteryzować Projekt organizacji wychowania publicznego autorstwa Jeana Antoine’a Nicolasa Condorceta;
  21. wymienić i opisać szczeble powszechnego systemu edukacyjnego, które przewidywał projekt Condorceta.

Pedagogika. T. 1-2

Pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego

Podręcznik przedstawia prądy i kierunki współczesnej pedagogiki, metody badań, związek teorii z praktyką, współczesne teorie wychowania, wprowadza w zagadnienia socjalizacji młodego pokolenia, inspiruje do twórczej refleksji nad wychowaniem i kształceniem.

więcej »

Materiały dla studentów

Tu znajdziesz materiały, które pomogą opanować materiał z podręcznika pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego Pedagogika. T. 1-2 i przygotować się do egzaminu.

więcej »

Materiały dla wykładowców

Tu znajdziesz materiały, które pomogą w przygotowaniu wykładów i ćwiczeń opartych na podręczniku pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego Pedagogika. T. 1-2.

więcej »

Copyright © 1997-2024 Wydawnictwo Naukowe PWN SA
infolinia: 0 801 33 33 88