Zadania do wykonania
- Stefan Wołoszyn, charakteryzując klasztory i szkoły kościelne pisze, że „wkład zakonów (...) w rozwój cywilizacyjny Europy był ogromny” (s. 97). Sięgnij do Źródeł do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej (wyb. i oprac. S. Wołoszyn, tom 1, wyd. 2 zm., Kielce 1995), zapoznaj się z zamieszczoną tam „Regułą zakonu benedyktynów” i spróbuj na tej podstawie określić, na czym ten wkład polegał. Wykonaj takie samo zadanie w odniesieniu do innych zakonów, które powstały w średniowieczu.
- Kalina Bartnicka i Irena Szybiak w Zarysie historii wychowania (Warszawa 2001) opisując „przemiany szkoły i wychowania w obrębie wieków średnich” wyodrębniają cztery podokresy:
- wiek VI-VIII – czas powstawania ustroju feudalnego;
- wiek IX-XI – okres stabilizacji struktury stanowej;
- wiek XI-XIII – czas rozkwitu średniowiecza;
- wiek XIV-XV – okres schyłku średniowiecza.
- W społeczeństwie średniowiecznym można wyróżnić następujące stany: chłopstwo, rycerstwo, mieszczaństwo, duchowieństwo. Określ związek pomiędzy taką strukturą społeczną a funkcjonującymi w średniowieczu typami szkół i rodzajami wychowania.
- Historycy wychowania formułują pogląd głoszący, że „od XII do XIV wieku Polska zbudowała pełną strukturę szkolnictwa, analogiczną do zachodniej: od szkół parafialnych do uniwersytetu”. Wskaż fakty (wymienione w analizowanym rozdziale) potwierdzające zasadność takiego poglądu. Na czym polegała specyfika polskiego szkolnictwa w okresie średniowiecza?