Rozdział 9
Mierzenie postaw
Metoda pomiaru wieloczynnikowego służy do:
identyfikacji map percepcji konsumentów
określenia względnych użyteczności cech produktu
wyodrębnienia ukrytych wymiarów ocen obiektów
grupowania konsumentów
Dla 5 cech produktu, mających po 3 poziomy, liczba koniecznych ocen w pomiarze wieloczynnikowym wynosi:
8
15
125
243
Dane wejściowe do pomiaru czynnikowego mogą być gromadzone na podstawie zastosowania skali:
semantycznej
porównania parami
Stapela
Thurstone'a
Porównanie kombinacji poziomów 2 cech produktów jest stosowane w metodzie:
pełnego profilu
porównania parami
macierzy wymian (trade-off)
innej
W pomiarze wieloczynnikowym dane wejściowe, wyrażone w postaci rang, można analizować przy użyciu:
analizy czynnikowej
analizy regresji ze zmiennymi sztucznymi
monotonicznej analizy wariancji
analizy skalowania wielowymiarowego
Podstawową regułą psychologiczną, wykorzystywaną w pomiarze wieloczynnikowym, jest reguła kompromisu "coś za coś":
tak
nie
Zmiennymi niezależnymi w pomiarze wieloczynnikowym są kombinacje cech produktu:
tak
nie
Zastosowanie planu ortogonalnego w pomiarze wieloczynnikowym zwiększa liczbę porównywalnych profili produktów:
tak
nie
Jednym z ważniejszych obszarów zastosowań pomiaru wieloczynnikowego jest strategia rozwoju nowego produktu:
tak
nie
Jeżeli związek między cechami jest liniowy, to wymagana jest większa liczba cech niż dla relacji nielinowych między nimi:
tak
nie
Drukuj