Rozdział 9
Mierzenie postaw

Metoda pomiaru wieloczynnikowego służy do:

identyfikacji map percepcji konsumentów
określenia względnych użyteczności cech produktu
wyodrębnienia ukrytych wymiarów ocen obiektów
grupowania konsumentów


Dla 5 cech produktu, mających po 3 poziomy, liczba koniecznych ocen w pomiarze wieloczynnikowym wynosi:

8
15
125
243


Dane wejściowe do pomiaru czynnikowego mogą być gromadzone na podstawie zastosowania skali:

semantycznej
porównania parami
Stapela
Thurstone'a


Porównanie kombinacji poziomów 2 cech produktów jest stosowane w metodzie:

pełnego profilu
porównania parami
macierzy wymian (trade-off)
innej


W pomiarze wieloczynnikowym dane wejściowe, wyrażone w postaci rang, można analizować przy użyciu:

analizy czynnikowej
analizy regresji ze zmiennymi sztucznymi
monotonicznej analizy wariancji
analizy skalowania wielowymiarowego


Podstawową regułą psychologiczną, wykorzystywaną w pomiarze wieloczynnikowym, jest reguła kompromisu "coś za coś":

tak
nie


Zmiennymi niezależnymi w pomiarze wieloczynnikowym są kombinacje cech produktu:

tak
nie


Zastosowanie planu ortogonalnego w pomiarze wieloczynnikowym zwiększa liczbę porównywalnych profili produktów:

tak
nie


Jednym z ważniejszych obszarów zastosowań pomiaru wieloczynnikowego jest strategia rozwoju nowego produktu:

tak
nie


Jeżeli związek między cechami jest liniowy, to wymagana jest większa liczba cech niż dla relacji nielinowych między nimi:

tak
nie


Drukuj

Badania Marketingowe. Podstawy Metodologiczne

Gilbert Churchill

Podręcznik Gilberta Churchilla należy do najczęściej wykorzystywanych w amerykańskich i zachodnioeuropejskich uczelniach wyższych. Teraz książkę tę oddajemy w ręce polskich czytelników, mając nadzieję, że będzie równie dobrze przyjęta.

więcej »

Copyright © 1997-2024 Wydawnictwo Naukowe PWN SA
infolinia: 0 801 33 33 88