Rozdział 8
Formularze do zbierania danych

Budowę kwestionariusza należy rozpocząć od określenia:

rodzaju kwestionariusza
treści pytań
poszukiwanych informacji
formy odpowiedzi


Błędne założenie znawstwa wynika najczęściej z:

błędów w ocenie poszukiwanych informacji
złej formy pytania
kolejności pytań
nietrafnej zawartości pytania


Pytanie: "Ile Pan(i) ma lat? ................", jest pytaniem:

zamkniętym
dychotomicznym
otwartym
skalą


Pytaniem z ukrytym założeniem jest pytanie:

"Czy jest Pan(i) za wprowadzeniem kontroli cen benzyny?"
"Jak Pan(i) ocenia cenę i komfort samochodu Ford Mondeo?"
"Czy burmistrz miasta robi dla miasta wszystko, co może?"
"Czy kiedykolwiek słuchał(a) Pan(i) programu radiowego 'Cztery Pory Roku'?"


W kwestionariuszu pytania "metryczkowe" należy zwykle zadawać:

na początku
na końcu
w środku
rozmieszczone w różnych miejscach


Skala nieparzysta z punktem neutralnym chroni przed uzyskaniem ujemnie obciążonych odpowiedzi w porównaniu ze skalą parzystą:

tak
nie


Respondenci mają tendencję do wybierania ostatnich podanych wariantów odpowiedzi w kafeterii:

tak
nie


Pytanie: "Czy już przestał(a) Pan(i) przyjmować łapówki", zawiera błąd ukrytych wariantów:

tak
nie


Pytania filtrujące są używane do kierowania respondentów do innych miejsc w kwestionariuszu:

tak
nie


Zazwyczaj wstępny test pilotażowy kwestionariusza jest pomijany w praktycznych badaniach marketingowych:

tak
nie


Drukuj

Teraz do 20% taniej w Księgarni PWN

Obyczaje w Polsce
Obyczaje w Polscecena juz od 43,90zamów
Pedagogika. T. 1-2
Pedagogika. T. 1-2cena juz od 63,80zamów
Podstawy ekonomii
Podstawy ekonomiicena juz od 47,90zamów

Badania Marketingowe. Podstawy Metodologiczne

Gilbert Churchill

Podręcznik Gilberta Churchilla należy do najczęściej wykorzystywanych w amerykańskich i zachodnioeuropejskich uczelniach wyższych. Teraz książkę tę oddajemy w ręce polskich czytelników, mając nadzieję, że będzie równie dobrze przyjęta.

więcej »

Copyright © 1997-2024 Wydawnictwo Naukowe PWN SA
infolinia: 0 801 33 33 88