Rozdział 8
Formularze do zbierania danych
Budowę kwestionariusza należy rozpocząć od określenia:
rodzaju kwestionariusza
treści pytań
poszukiwanych informacji
formy odpowiedzi
Błędne założenie znawstwa wynika najczęściej z:
błędów w ocenie poszukiwanych informacji
złej formy pytania
kolejności pytań
nietrafnej zawartości pytania
Pytanie: "Ile Pan(i) ma lat? ................", jest pytaniem:
zamkniętym
dychotomicznym
otwartym
skalą
Pytaniem z ukrytym założeniem jest pytanie:
"Czy jest Pan(i) za wprowadzeniem kontroli cen benzyny?"
"Jak Pan(i) ocenia cenę i komfort samochodu Ford Mondeo?"
"Czy burmistrz miasta robi dla miasta wszystko, co może?"
"Czy kiedykolwiek słuchał(a) Pan(i) programu radiowego 'Cztery Pory Roku'?"
W kwestionariuszu pytania "metryczkowe" należy zwykle zadawać:
na początku
na końcu
w środku
rozmieszczone w różnych miejscach
Skala nieparzysta z punktem neutralnym chroni przed uzyskaniem ujemnie obciążonych odpowiedzi w porównaniu ze skalą parzystą:
tak
nie
Respondenci mają tendencję do wybierania ostatnich podanych wariantów odpowiedzi w kafeterii:
tak
nie
Pytanie: "Czy już przestał(a) Pan(i) przyjmować łapówki", zawiera błąd ukrytych wariantów:
tak
nie
Pytania filtrujące są używane do kierowania respondentów do innych miejsc w kwestionariuszu:
tak
nie
Zazwyczaj wstępny test pilotażowy kwestionariusza jest pomijany w praktycznych badaniach marketingowych:
tak
nie