Rozdział 7
Zbieranie danych: dane pierwotne
Badanie sposobów wykorzystywania w gospodarstwie domowym płynu do naczyń jest przykładem badań:
cech społeczno-ekonomicznych
zachowań
intencji
motywów zakupów
Obserwacja jest techniką zbierania danych względnie:
wszechstronną
szybką
tanią
obiektywną
Najbardziej popularne w badaniach marketingowych są kwestionariusze:
ustrukturyzowane z podanym jawnym celem badania
nieustrukturyzowane z podanym jawnym celem badania
nieustrukturyzowane z ukrytym celem badania
ustrukturyzowane z ukrytym celem badania
W kwestionariuszu nieustrukturyzowanym z jawnym celem badania może znaleźć się pytanie:
"Czy w Pana(i) samochodzie znajduje się ABS? a) tak, b) nie"
"Co Pan(i) sądzi o wymogu zgłaszania stłuczek samochodowych policji?..............."
Jakie myśli przychodzą Pan(i) do głowy słysząc słowo "marketing"............."
Kto jest producentem samochodu Volvo? a) GM, b) Ford Co., c) Volvo Co., d) Toyota Co.
W przypadku bardziej drażliwej problematyki badań, najlepszą metodą komunikacji z respondentem jest:
wywiad osobisty w domu
wywiad w pasażu handlowym
wywiad pocztowy
wywiad telefoniczny
Technika DAR (day-after recall) dotyczy badań świadomości i wiedzy respondentów:
tak
nie
Ankieta różni się od wywiadu m.in. tym, że respondent ma kontrolę nad kolejnością odpowiadania na pytania:
tak
nie
Test apercepcji tematycznej jest w badaniach marketingowych przykładem narzędzia w kwestionariuszu ustrukturyzowanym z jawnym celem badania:
tak
nie
CATI jest, wspomaganym komputerowo, osobistym wywiadem domowym:
tak
nie
Generalnie, metody obserwacyjne mają wyższą wiarygodność pomiaru niż oparte na komunikacji:
tak
nie
Drukuj