Rozdział 7
Zbieranie danych: dane pierwotne

Badanie sposobów wykorzystywania w gospodarstwie domowym płynu do naczyń jest przykładem badań:

cech społeczno-ekonomicznych
zachowań
intencji
motywów zakupów


Obserwacja jest techniką zbierania danych względnie:

wszechstronną
szybką
tanią
obiektywną


Najbardziej popularne w badaniach marketingowych są kwestionariusze:

ustrukturyzowane z podanym jawnym celem badania
nieustrukturyzowane z podanym jawnym celem badania
nieustrukturyzowane z ukrytym celem badania
ustrukturyzowane z ukrytym celem badania


W kwestionariuszu nieustrukturyzowanym z jawnym celem badania może znaleźć się pytanie:

"Czy w Pana(i) samochodzie znajduje się ABS? a) tak, b) nie"
"Co Pan(i) sądzi o wymogu zgłaszania stłuczek samochodowych policji?..............."
Jakie myśli przychodzą Pan(i) do głowy słysząc słowo "marketing"............."
Kto jest producentem samochodu Volvo? a) GM, b) Ford Co., c) Volvo Co., d) Toyota Co.


W przypadku bardziej drażliwej problematyki badań, najlepszą metodą komunikacji z respondentem jest:

wywiad osobisty w domu
wywiad w pasażu handlowym
wywiad pocztowy
wywiad telefoniczny


Technika DAR (day-after recall) dotyczy badań świadomości i wiedzy respondentów:

tak
nie


Ankieta różni się od wywiadu m.in. tym, że respondent ma kontrolę nad kolejnością odpowiadania na pytania:

tak
nie


Test apercepcji tematycznej jest w badaniach marketingowych przykładem narzędzia w kwestionariuszu ustrukturyzowanym z jawnym celem badania:

tak
nie


CATI jest, wspomaganym komputerowo, osobistym wywiadem domowym:

tak
nie


Generalnie, metody obserwacyjne mają wyższą wiarygodność pomiaru niż oparte na komunikacji:

tak
nie


Drukuj

Badania Marketingowe. Podstawy Metodologiczne

Gilbert Churchill

Podręcznik Gilberta Churchilla należy do najczęściej wykorzystywanych w amerykańskich i zachodnioeuropejskich uczelniach wyższych. Teraz książkę tę oddajemy w ręce polskich czytelników, mając nadzieję, że będzie równie dobrze przyjęta.

więcej »

Copyright © 1997-2024 Wydawnictwo Naukowe PWN SA
infolinia: 0 801 33 33 88