Rozdział 4
Projekt badania

Badania przeprowadzone przez Indicator są przykładem badań:

eksploracyjnych
opisowych
przyczynowych
na danych wtórnych


Zastosowanie wywiadów grupowych w tym kontekście badawczym może dotyczyć:

weryfikacji odsetka respondentów rozpoznających samochody marki Mercedes
oceny trendów popularności poszczególnych marek
zrozumienia możliwych przyczyn rozpoznawania marek samochodów
określenia wpływu marki na postrzeganą jakość samochodu


Badania przeprowadzone przez agencję stanowią przykład badań:

omnibusowych
panelowych
sondażowych
testowych


Plany zakupowe dotyczące marek samochodów osobowych
Posiadana marka samochodu Planowany zakup nowego samochodu Razem
Fiat Opel Volkswagen Daewoo
Fiat 250 50 70 0 370
Opel 0 100 30 0 130
Volkswagen 0 27 100 0 127
Daewoo 50 10 10 53 123
Razem 300 187 210 53 750
Jeżeli deklaracje przekształcą się w rzeczywiste zakupy, to największy wzrost udziału rynkowego zanotuje:

Fiat
Opel
Volkswagen
Daewoo


Plany zakupowe dotyczące marek samochodów osobowych
Posiadana marka samochodu Planowany zakup nowego samochodu Razem
Fiat Opel Volkswagen Daewoo
Fiat 250 50 70 0 370
Opel 0 100 30 0 130
Volkswagen 0 27 100 0 127
Daewoo 50 10 10 53 123
Razem 300 187 210 53 750
Jeżeli deklaracje przekształcą się w rzeczywiste zakupy, to największą zmianę udziału rynkowego zanotuje:

Fiat
Opel
Volkswagen
Daewoo


Plany zakupowe dotyczące marek samochodów osobowych
Posiadana marka samochodu Planowany zakup nowego samochodu Razem
Fiat Opel Volkswagen Daewoo
Fiat 250 50 70 0 370
Opel 0 100 30 0 130
Volkswagen 0 27 100 0 127
Daewoo 50 10 10 53 123
Razem 300 187 210 53 750
Jeżeli deklaracje przekształcą się w rzeczywiste zakupy, to największy spadek udziału rynkowego zanotuje

Fiat
Opel
Volkswagen
Daewoo


Plany zakupowe dotyczące marek samochodów osobowych
Posiadana marka samochodu Planowany zakup nowego samochodu Razem
Fiat Opel Volkswagen Daewoo
Fiat 250 50 70 0 370
Opel 0 100 30 0 130
Volkswagen 0 27 100 0 127
Daewoo 50 10 10 53 123
Razem 300 187 210 53 750
Najwyższą deklarowaną lojalnością wobec marki charakteryzują się nabywcy:

Fiata
Opla
Volkswagena
Daewoo


Plany zakupowe dotyczące marek samochodów osobowych
Posiadana marka samochodu Planowany zakup nowego samochodu Razem
Fiat Opel Volkswagen Daewoo
Fiat 250 50 70 0 370
Opel 0 100 30 0 130
Volkswagen 0 27 100 0 127
Daewoo 50 10 10 53 123
Razem 300 187 210 53 750
W planach zakupowych konkurencja między Volkswagenem a Oplem charakteryzuje się:

równowagą
przesunięciem preferencji w kierunku Volkswagena
przesunięciem preferencji w kierunku Opla
przesunięciem preferencji z obu marek na rzecz Daewoo


Najczęściej tego rodzaju analiza jest w pełni możliwa w badaniach:

reprezentacyjnych sondażowych
omnibusowych
kohortowych
panelowych


Drukuj

Badania Marketingowe. Podstawy Metodologiczne

Gilbert Churchill

Podręcznik Gilberta Churchilla należy do najczęściej wykorzystywanych w amerykańskich i zachodnioeuropejskich uczelniach wyższych. Teraz książkę tę oddajemy w ręce polskich czytelników, mając nadzieję, że będzie równie dobrze przyjęta.

więcej »

Copyright © 1997-2024 Wydawnictwo Naukowe PWN SA
infolinia: 0 801 33 33 88