Rozdział 2a
Etyka badań marketingowych

Z tekstu wynika, że przedstawiciele firm farmaceutycznych w kontaktach z lekarzami kierują się najprawdopodobniej:

etyką deontologiczną
etyką teleologiczną
żadną z powyższych
obiema na raz


Z punktu widzenia kodeksu etycznego AMA, działalność badawcza przedstawicieli może łamać zasadę określoną w podręczniku w punktach:

A2
B2
B4
D2


Z punktu widzenia relacji "ankieter - respondent", badania marketingowe prowadzone przez przedstawicieli mogą wywoływać problemy etyczne związane z:

zachowaniem anonimowości respondenta
stawianiem pytań szkodzących własnemu interesowi
angażowaniem respondentów w badania bez ich wiedzy
użyciem przymusu


Łączenie funkcji badań marketingowych z funkcją promocji sprzedaży może prowadzić do łamania zasady:

anonimowości badania
uczciwości technicznej
uczciwości administracyjnej
obiektywności badania


Podstawowa różnica między badaniami marketingowymi a "badaniami" opisywanymi w tekście wynika ze zdania:

"Lekarze dostają propozycję udziału w IV fazie badania leku".
"Lekarz za jedną ankietę otrzymuje honorarium, które wynosi od 50 do 200 zł."
"Aby wypełniać ankiety, niezbędne jest jednak przepisywanie danych lekarstw pacjentom - obiektom badań".
"Zwolennicy takich badań twierdzą, że organizowanie IV fazy badań w szpitalach jest korzystne zarówno dla pacjentów, jak i dla samych placówek"..


Drukuj

Badania Marketingowe. Podstawy Metodologiczne

Gilbert Churchill

Podręcznik Gilberta Churchilla należy do najczęściej wykorzystywanych w amerykańskich i zachodnioeuropejskich uczelniach wyższych. Teraz książkę tę oddajemy w ręce polskich czytelników, mając nadzieję, że będzie równie dobrze przyjęta.

więcej »

Copyright © 1997-2024 Wydawnictwo Naukowe PWN SA
infolinia: 0 801 33 33 88