Rozdział 2a
Etyka badań marketingowych
Z tekstu wynika, że przedstawiciele firm farmaceutycznych w kontaktach z lekarzami kierują się najprawdopodobniej:
etyką deontologiczną
etyką teleologiczną
żadną z powyższych
obiema na raz
Z punktu widzenia kodeksu etycznego AMA, działalność badawcza przedstawicieli może łamać zasadę określoną w podręczniku w punktach:
A2
B2
B4
D2
Z punktu widzenia relacji "ankieter - respondent", badania marketingowe prowadzone przez przedstawicieli mogą wywoływać problemy etyczne związane z:
zachowaniem anonimowości respondenta
stawianiem pytań szkodzących własnemu interesowi
angażowaniem respondentów w badania bez ich wiedzy
użyciem przymusu
Łączenie funkcji badań marketingowych z funkcją promocji sprzedaży może prowadzić do łamania zasady:
anonimowości badania
uczciwości technicznej
uczciwości administracyjnej
obiektywności badania
Podstawowa różnica między badaniami marketingowymi a "badaniami" opisywanymi w tekście wynika ze zdania:
"Lekarze dostają propozycję udziału w IV fazie badania leku".
"Lekarz za jedną ankietę otrzymuje honorarium, które wynosi od 50 do 200 zł."
"Aby wypełniać ankiety, niezbędne jest jednak przepisywanie danych lekarstw pacjentom - obiektom badań".
"Zwolennicy takich badań twierdzą, że organizowanie IV fazy badań w szpitalach jest korzystne zarówno dla pacjentów, jak i dla samych placówek"..
Drukuj