Rozdział 2a
Etyka badań marketingowych

Jeżeli określone działanie w postępowaniu badawczym jest legalne, to jest ono również etyczne:

tak
tak, w etyce deontologicznej
tak, w etyce teleologicznej
nie


Według ujęcia deontologicznego, słuszność lub niesłuszność działań wynika z:

subiektywnego przekonania jednostki o jego słuszności
zasady praw i sprawiedliwości odniesionych do samego działania
pozytywnych lub negatywnych skutków danego działania dla społeczności
żaden z powyższych


Według ujęcia teleologicznego, słuszność lub niesłuszność działań wynika z:

pozytywnych lub negatywnych skutków danego działania dla społeczności
zasady praw i sprawiedliwości odniesionych do samego działania
subiektywnego przekonania jednostki o jego słuszności
żaden z powyższych


Dylematy etyczne w relacjach badacz-respondent, związane z angażowaniem uczestników badania bez ich wiedzy, występują szczególnie w przypadku:

ankiet pocztowych
ulicznych wywiadów osobistych
obserwacji uczestniczącej
wywiadów grupowych


Jak wskazują badania, największą pokusą badacza w relacjach z klientami jest:

ukrywanie informacji lub fałszowanie wyników badania
dzielenie się informacjami z podmiotami nieupoważnionymi
przerzucanie na klientów ukrytych kosztów
prowadzenie badań dla firm wytwarzających produkty niebezpieczne dla zdrowia


Maksyma "cel uświęca środki" jest zgodna z zasadą etyki deontologicznej:

tak
nie


Etyka teleologiczna powinna być stosowana jedynie na etapie wstępnym projektu:

tak
nie


Zgodnie z etyką deontologiczną, badacz powinien odmówić realizacji projektu, którego efekty byłyby niezgodne z interesem indywidualnego respondenta, lecz dawałyby korzyści ogółowi:

tak
nie


"W projektach badawczych należy stosować najprostszy z możliwych język opisu i metodologię badań" - to jedna z podstawowych zasad uczciwości technicznej badacza w stosunku do klienta:

tak
nie


Agencja badawcza nie jest odpowiedzialna za wdrożenie wyników badań przez klienta:

tak
nie


Drukuj

Badania Marketingowe. Podstawy Metodologiczne

Gilbert Churchill

Podręcznik Gilberta Churchilla należy do najczęściej wykorzystywanych w amerykańskich i zachodnioeuropejskich uczelniach wyższych. Teraz książkę tę oddajemy w ręce polskich czytelników, mając nadzieję, że będzie równie dobrze przyjęta.

więcej »

Copyright © 1997-2024 Wydawnictwo Naukowe PWN SA
infolinia: 0 801 33 33 88