Rozdział 14a
Testowanie hipotezy
Firma Verizon, wprowadzając telefon "One", testuje hipotezę zerową:
liczba nabywców nowego telefonu wynosi 350
udział rynkowy telefonu "One" równa się 10%
udział rynkowy telefonu jest większy od 10%
udział rynkowy telefonu jest nie większy niż 10%
Badacz popełni błąd I rodzaju, jeżeli:
nie odrzuci weryfikowanej hipotezy, gdy tak naprawdę jest fałszywa
odrzuci weryfikowaną hipotezę, gdy tak naprawdę jest ona prawdziwa
nie odrzuci weryfikowanej hipotezy w sytuacji, gdy jest prawdziwa
odrzuci weryfikowaną hipotezę w sytuacji, gdy jest fałszywa
Badacz popełni błąd II rodzaju, jeżeli:
nie odrzuci weryfikowanej hipotezy, gdy tak naprawdę jest fałszywa
odrzuci weryfikowaną hipotezę, gdy tak naprawdę jest ona prawdziwa
nie odrzuci weryfikowanej hipotezy w sytuacji, gdy jest prawdziwa
odrzuci weryfikowaną hipotezę w sytuacji, gdy jest fałszywa
W postaci formalnej weryfikowane hipotezy można napisać w następujący sposób:
H0: π < 0,1, H1: π > 0,1
H0: π = 0,1, H1: π ≠ 0,1
H0: π ≥ 0,1, H1: π > 0,1
H0: π ≤ 0,1, H1: p > 0,1
Poziom istotności α = 0.01 oznacza, że
istnieje prawdopodobieństwo 0,01 popełnienia błędu II rodzaju
istnieje prawdopodobieństwo 0,99 popełnienia błędu II rodzaju
istnieje prawdopodobieństwo 0,01 popełnienia błędu I rodzaju
istnieje prawdopodobieństwo 0,99 popełnienia błędu I rodzaju
Podane informacje sugerują, że test ma charakter:
jednostronny
dwustronny
Na podstawie odpowiednich wartości, odczytanych z tablic, obliczone prawdopodobieństwo jest:
większe niż przyjęte i w związku z tym odrzucamy hipotezę zerową
mniejsze niż przyjęte i w związku z tym odrzucamy hipotezę zerową
równe przyjętemu i w związku z tym nie ma podstaw do odrzucenia hipotezy zerowej
większe niż przyjęte i w związku z tym nie ma podstaw do odrzucenia hipotezy zerowej
Na podstawie zastosowanego testu:
t dla średnich należy nie wprowadzać nowego modelu
z dla proporcji należy wprowadzić nowy model telefonu
chi-kwadrat dla rozkładów należy wprowadzić nowy model telefonu
ANOVA należy nie wprowadzać nowego modelu
Drukuj