Rozdział 14a
Testowanie hipotezy

Firma Verizon, wprowadzając telefon "One", testuje hipotezę zerową:

liczba nabywców nowego telefonu wynosi 350
udział rynkowy telefonu "One" równa się 10%
udział rynkowy telefonu jest większy od 10%
udział rynkowy telefonu jest nie większy niż 10%


Badacz popełni błąd I rodzaju, jeżeli:

nie odrzuci weryfikowanej hipotezy, gdy tak naprawdę jest fałszywa
odrzuci weryfikowaną hipotezę, gdy tak naprawdę jest ona prawdziwa
nie odrzuci weryfikowanej hipotezy w sytuacji, gdy jest prawdziwa
odrzuci weryfikowaną hipotezę w sytuacji, gdy jest fałszywa


Badacz popełni błąd II rodzaju, jeżeli:

nie odrzuci weryfikowanej hipotezy, gdy tak naprawdę jest fałszywa
odrzuci weryfikowaną hipotezę, gdy tak naprawdę jest ona prawdziwa
nie odrzuci weryfikowanej hipotezy w sytuacji, gdy jest prawdziwa
odrzuci weryfikowaną hipotezę w sytuacji, gdy jest fałszywa


W postaci formalnej weryfikowane hipotezy można napisać w następujący sposób:

H0: π < 0,1, H1: π > 0,1
H0: π = 0,1, H1: π ≠ 0,1
H0: π ≥ 0,1, H1: π > 0,1
H0: π ≤ 0,1, H1: p > 0,1


Poziom istotności α = 0.01 oznacza, że

istnieje prawdopodobieństwo 0,01 popełnienia błędu II rodzaju
istnieje prawdopodobieństwo 0,99 popełnienia błędu II rodzaju
istnieje prawdopodobieństwo 0,01 popełnienia błędu I rodzaju
istnieje prawdopodobieństwo 0,99 popełnienia błędu I rodzaju


Podane informacje sugerują, że test ma charakter:

jednostronny
dwustronny


Na podstawie odpowiednich wartości, odczytanych z tablic, obliczone prawdopodobieństwo jest:

większe niż przyjęte i w związku z tym odrzucamy hipotezę zerową
mniejsze niż przyjęte i w związku z tym odrzucamy hipotezę zerową
równe przyjętemu i w związku z tym nie ma podstaw do odrzucenia hipotezy zerowej
większe niż przyjęte i w związku z tym nie ma podstaw do odrzucenia hipotezy zerowej


Na podstawie zastosowanego testu:

t dla średnich należy nie wprowadzać nowego modelu
z dla proporcji należy wprowadzić nowy model telefonu
chi-kwadrat dla rozkładów należy wprowadzić nowy model telefonu
ANOVA należy nie wprowadzać nowego modelu


Drukuj

Badania Marketingowe. Podstawy Metodologiczne

Gilbert Churchill

Podręcznik Gilberta Churchilla należy do najczęściej wykorzystywanych w amerykańskich i zachodnioeuropejskich uczelniach wyższych. Teraz książkę tę oddajemy w ręce polskich czytelników, mając nadzieję, że będzie równie dobrze przyjęta.

więcej »

Copyright © 1997-2024 Wydawnictwo Naukowe PWN SA
infolinia: 0 801 33 33 88