Rozdział 14a
Testowanie hipotezy

Weryfikacja hipotezy statystycznej oparta jest na zasadzie:

przyjmowania hipotez zerowych
odrzucania hipotez alternatywnych
przyjmowania hipotez alternatywnych
odrzucania hipotez zerowych


Błąd I rodzaju polega na:

przyjęciu hipotezy prawdziwej
odrzuceniu hipotezy fałszywej
przyjęciu hipotezy fałszywej
odrzuceniu hipotezy prawdziwej


Jeżeli dany test statystyczny jest testem mocnym, to charakteryzuje się:

wysokim prawdopodobieństwem błędu I rodzaju
wysokim prawdopodobieństwem błędu II rodzaju
wysokim prawdopodobieństwem odrzucenia błędu I rodzaju
wysokim prawdopodobieństwem odrzucenia błędu II rodzaju


Poziom istotności 0,95 oznacza, że:

z prawdopodobieństwem 0,95 przyjmujemy zerową hipotezę za prawdziwą
z prawdopodobieństwem 0,95 odrzucamy hipotezę zerową
z prawdopodobieństwem 0,95 popełniamy błąd I rodzaju
z prawdopodobieństwem 0,95 odrzucamy możliwość popełnienia błędu I rodzaju


Poziom p = 0,05 wskazuje na to, że:

wynik ma praktyczne znaczenie
prawdopodobieństwo przypadkowości wyniku wynosi 0,05
jeżeli hipoteza zerowa jest prawdziwa, to istnieje 5% szansa uzyskania wyniku z próby w obserwowanej wielkości
hipoteza alternatywna jest prawdziwa z prawdopodobieństwem 0,05


Jeżeli sędziowie wypuszczają na wolność przestępcę, to popełniają błąd II rodzaju:

tak
nie


W badaniach marketingowych częściej weryfikowane są hipotezy jednostronne niż dwustronne:

tak
nie


W badaniach marketingowych błędy I rodzaju są zwykle bardziej szkodliwe niż błędy II rodzaju:

tak
nie


Suma błędów I i II rodzaju wynosi 1:

tak
nie


Dla poziomu p = 0,0001 prawdziwość wyniku jest wyższa niż dla poziomu p = 0,05:

tak
nie


Drukuj

Badania Marketingowe. Podstawy Metodologiczne

Gilbert Churchill

Podręcznik Gilberta Churchilla należy do najczęściej wykorzystywanych w amerykańskich i zachodnioeuropejskich uczelniach wyższych. Teraz książkę tę oddajemy w ręce polskich czytelników, mając nadzieję, że będzie równie dobrze przyjęta.

więcej »

Copyright © 1997-2024 Wydawnictwo Naukowe PWN SA
infolinia: 0 801 33 33 88