Rozdział 14a
Testowanie hipotezy
Weryfikacja hipotezy statystycznej oparta jest na zasadzie:
przyjmowania hipotez zerowych
odrzucania hipotez alternatywnych
przyjmowania hipotez alternatywnych
odrzucania hipotez zerowych
Błąd I rodzaju polega na:
przyjęciu hipotezy prawdziwej
odrzuceniu hipotezy fałszywej
przyjęciu hipotezy fałszywej
odrzuceniu hipotezy prawdziwej
Jeżeli dany test statystyczny jest testem mocnym, to charakteryzuje się:
wysokim prawdopodobieństwem błędu I rodzaju
wysokim prawdopodobieństwem błędu II rodzaju
wysokim prawdopodobieństwem odrzucenia błędu I rodzaju
wysokim prawdopodobieństwem odrzucenia błędu II rodzaju
Poziom istotności 0,95 oznacza, że:
z prawdopodobieństwem 0,95 przyjmujemy zerową hipotezę za prawdziwą
z prawdopodobieństwem 0,95 odrzucamy hipotezę zerową
z prawdopodobieństwem 0,95 popełniamy błąd I rodzaju
z prawdopodobieństwem 0,95 odrzucamy możliwość popełnienia błędu I rodzaju
Poziom p = 0,05 wskazuje na to, że:
wynik ma praktyczne znaczenie
prawdopodobieństwo przypadkowości wyniku wynosi 0,05
jeżeli hipoteza zerowa jest prawdziwa, to istnieje 5% szansa uzyskania wyniku z próby w obserwowanej wielkości
hipoteza alternatywna jest prawdziwa z prawdopodobieństwem 0,05
Jeżeli sędziowie wypuszczają na wolność przestępcę, to popełniają błąd II rodzaju:
tak
nie
W badaniach marketingowych częściej weryfikowane są hipotezy jednostronne niż dwustronne:
tak
nie
W badaniach marketingowych błędy I rodzaju są zwykle bardziej szkodliwe niż błędy II rodzaju:
tak
nie
Suma błędów I i II rodzaju wynosi 1:
tak
nie
Dla poziomu p = 0,0001 prawdziwość wyniku jest wyższa niż dla poziomu p = 0,05:
tak
nie
Drukuj