Rozdział 10
Procedury doboru próby

Badania marketingowe częściej są prowadzone na podstawie próby niż całej populacji. Jest to spowodowane:

większą precyzją pomiaru
większą dostępnością respondentów
niższym kosztem badania
niższym błędem losowym pomiaru


Próby nielosowe różnią się od prób losowych tym, że w ich przypadku:

liczebność próby jest mniejsza
inny jest rodzaj operatu losowania
nieznane jest prawdopodobieństwo znalezienia się respondenta w próbie
respondenci są wybierani nieprzypadkowo


Próby wygodne:

mają charakter losowy
umożliwiają łatwy kontakt z respondentem
są zgodne z rozkładem cech w populacji
wynikają z celu badań


Rozkład z próby jest to:

empiryczny rozkład zmiennej w próbie
rozkład średnich z nieskończonej liczby prób
rozkład zmiennej w próbie, jeżeli ma on charakter normalny
rozkład średnich ze wszystkich analizowanych zmiennych w próbie


Dobór warstwowy:

jest rodzajem doboru kwotowego
dostarcza większej precyzji szacowania parametru niż dobór losowy prosty
polega na podziale populacji na rozłączne grupy i losowym wyborze jednej z nich
jest doborem nielosowym


Próby losowe są reprezentatywne, a nielosowe są niereprezentatywne:

tak
nie


Próba przypadkowa jest próbą losową:

tak
nie


Centralne twierdzenie graniczne mówi, że rozkład zmiennej w próbie jest zawsze normalny:

tak
nie


W doborze grupowym wariancja wewnątrzgrupowa powinna być jak największa:

tak
nie


Dobór obszarowy jest bliższy doborowi warstwowemu niż grupowemu:

tak
nie


Drukuj

Badania Marketingowe. Podstawy Metodologiczne

Gilbert Churchill

Podręcznik Gilberta Churchilla należy do najczęściej wykorzystywanych w amerykańskich i zachodnioeuropejskich uczelniach wyższych. Teraz książkę tę oddajemy w ręce polskich czytelników, mając nadzieję, że będzie równie dobrze przyjęta.

więcej »

Copyright © 1997-2024 Wydawnictwo Naukowe PWN SA
infolinia: 0 801 33 33 88