Rozdział 10
Procedury doboru próby
Badania marketingowe częściej są prowadzone na podstawie próby niż całej populacji. Jest to spowodowane:
większą precyzją pomiaru
większą dostępnością respondentów
niższym kosztem badania
niższym błędem losowym pomiaru
Próby nielosowe różnią się od prób losowych tym, że w ich przypadku:
liczebność próby jest mniejsza
inny jest rodzaj operatu losowania
nieznane jest prawdopodobieństwo znalezienia się respondenta w próbie
respondenci są wybierani nieprzypadkowo
Próby wygodne:
mają charakter losowy
umożliwiają łatwy kontakt z respondentem
są zgodne z rozkładem cech w populacji
wynikają z celu badań
Rozkład z próby jest to:
empiryczny rozkład zmiennej w próbie
rozkład średnich z nieskończonej liczby prób
rozkład zmiennej w próbie, jeżeli ma on charakter normalny
rozkład średnich ze wszystkich analizowanych zmiennych w próbie
Dobór warstwowy:
jest rodzajem doboru kwotowego
dostarcza większej precyzji szacowania parametru niż dobór losowy prosty
polega na podziale populacji na rozłączne grupy i losowym wyborze jednej z nich
jest doborem nielosowym
Próby losowe są reprezentatywne, a nielosowe są niereprezentatywne:
tak
nie
Próba przypadkowa jest próbą losową:
tak
nie
Centralne twierdzenie graniczne mówi, że rozkład zmiennej w próbie jest zawsze normalny:
tak
nie
W doborze grupowym wariancja wewnątrzgrupowa powinna być jak największa:
tak
nie
Dobór obszarowy jest bliższy doborowi warstwowemu niż grupowemu:
tak
nie
Drukuj