Najważniejsze terminy

znajdź termin     
socjologia funkcjonalistyczna

nauka badająca w sposób empiryczny różne zjawiska społeczne, która wzmocniła funkcję adaptacyjną szkoły XX w.

socjologizm

prąd pedagogiczny uformowany dzięki doniesieniom naukowym i teoriom formułowanym w socjologii funkcjonalistycznej; zakładał on, że istotą edukacji jest przyjmowanie przez pokolenie dorastające od starszej generacji jej norm, wartości, wzorców zachowania.

system klasowo-lekcyjny

forma nauczania zbiorowego, charakteryzująca się niezwykle przejrzystą strukturą i łatwością w zarządzaniu; stanowi on stały element szkoły tradycyjnej, autorytarnej, opartej na pozytywistycznej koncepcji wiedzy i behawiorystycznej koncepcji uczenia się.

szkoła alternatywna

szkoła powstała na przełomie XIX i XX w., propagująca usytuowanie ucznia i jego naturalnych potrzeb rozwojowych w centrum oddziaływań edukacyjnych oraz dostosowanie oferty do indywidualnych możliwości ucznia.

szkoła nowoczesna

jest to miejsce uczenia się w elastycznie tworzonych małych grupach roboczych; aktywność uczniów jest ześrodkowana na wspólnym dociekaniu istoty rzeczy i interdyscyplinarnym oglądzie badanego procesu; styl kierowania ich pracą można określić jako demokratyczny; akcentuje się sam proces uczenia, dużą wagę przywiązuje się do wielości materiałów edukacyjnych.

szkoła romantyczna

szkoła, która jest miejscem w pełni zindywidualizowanego nauczania; uczniowie zdobywają wiedzę według indywidualnych planów, natomiast nauczyciel rezygnuje z autorytetu opartego na władzy na rzecz wychodzenia naprzeciw potrzebom edukacyjnym każdej jednostki.

szkoła tradycyjna

szkoła konserwatywna, odwołująca się do absolutnych, ponadczasowych i uniwersalnych wartości oraz możliwości poznania świata poprzez zmysły i rozumowanie; jej ideologia oparta była na transmisji kulturowej, natomiast celem kształcenia była akceptacja swojego miejsca w życiu; charakteryzowała się autokratycznymi stosunkami nauczyciela z uczniem oraz przekazem wiedzy i modelowaniem zachowań.

transgresja

przekraczanie siebie, wychodzenie poza dotychczasowe granice działania.

uczenie się w organizacji i poprzez nią

suma zespołowego i indywidualnego uczenia się, obejmującego uczniów i dorosłych związanych z placówką; proces ten przebiega na trzech poziomach: indywidualnym, zespołu i organizacji.

Pedagogika. T. 1-2

Pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego

Podręcznik przedstawia prądy i kierunki współczesnej pedagogiki, metody badań, związek teorii z praktyką, współczesne teorie wychowania, wprowadza w zagadnienia socjalizacji młodego pokolenia, inspiruje do twórczej refleksji nad wychowaniem i kształceniem.

więcej »

Materiały dla studentów

Tu znajdziesz materiały, które pomogą opanować materiał z podręcznika pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego Pedagogika. T. 1-2 i przygotować się do egzaminu.

więcej »

Materiały dla wykładowców

Tu znajdziesz materiały, które pomogą w przygotowaniu wykładów i ćwiczeń opartych na podręczniku pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego Pedagogika. T. 1-2.

więcej »

Copyright © 1997-2024 Wydawnictwo Naukowe PWN SA
infolinia: 0 801 33 33 88