Najważniejsze terminy
następne » | ||
- dokształcanie nauczycieli
proces uzyskiwania przez nauczycieli wyższych kwalifikacji faktycznych i formalnych w drodze studiów dla pracujących; w tekście rozumiane jako uzupełnienie kwalifikacji prowadzące do pełnego przygotowania zawodowego.
- doskonalenie nauczycieli
instrument przystosowania się do zmiennych sytuacji, wzbogacania swoich kwalifikacji, lepszego rozpoznawania potrzeb młodzieży oraz sposobów organizowania samokształcenia i warsztatu swojej pracy.
- kompetencje
odpowiedzialność, zgodność, uprawnienie do działania; w pedagogice jako zdolność do osobistej samorealizacji; kompetencje są podstawowym warunkiem wychowania jako zdolność do określonych obszarów zadań, jest ona uważana za rezultat procesu uczenia się.
- kompetencje interpretacyjne
zdolność rozumiejącego odnoszenia się do świata.
- kompetencje komunikacyjne
zdolność do dialogowego sposobu bycia, zdolność bycia w dialogu z innymi i z sobą.
- kompetencje metodyczne
umiejętność działania według reguł określających optymalny porządek czynności.
- kompetencje moralne
zdolność prowadzenia refleksji moralnej; wyrażają się w pytaniach o prawomocność moralną naszego postępowania.
- kompetencje postulacyjne (normatywne)
umiejętność opowiadania się za takimi czy innymi, ale zawsze instrumentalnie pojętymi celami, umiejętność identyfikowania się z nimi.
- kompetencje realizacyjne
umiejętność doboru środków i tworzenia warunków sprzyjających osiąganiu celów.
- kształcenie nauczycieli
wyposażenie kandydatów na nauczycieli w pełne kwalifikacje zawodowe.
- nauczyciel
odpowiednio przygotowany specjalista do prowadzenia pracy dydaktyczno-wychowawczej w instytucjach oświatowych, publicznych i niepublicznych.
- stadium konwencjonalne
stadium rozwoju zawodowego nauczyciela, w którym następuje pełna adaptacja w roli zawodowej.
następne » |