Najważniejsze terminy

następne »
znajdź termin     
gry dydaktyczne

metody prowadzenia zajęć dydaktycznych; wyróżnia się następujące rodzaje gier dydaktycznych: symulacyjne, mające charakter retrospektywny i autentyczny; sytuacyjne, mające charakter prospektywny i prognostyczny; inscenizacyjne; burzę mózgów.

gry komputerowe

gry dydaktyczne wymagające użycia komputera.

kompetentne słuchanie

warunek sine qua non każdej rozmowy; umiejętność, która może być rozwijana w trakcie różnych sytuacji dydaktycznych.

konspekt

szczegółowy plan lekcji charakterystyczny dla nauczania przedmiotowego.

mapa poznawcza

przedstawienie informacji tekstowej w formie graficznej.

metoda kontekstualna

metoda polegająca na włączeniu nowych słów w dobrze znany kontekst językowy, sięga się w niej po materiał dobrze znany, szuka skojarzeń z nowym i obmyśla różnorakie powiązania.

mnemotechnika

strategia wspomagająca zapamiętywanie materiału, który początkowo może się wydać bezsensowny; pomaga ona zakotwiczać wiadomości i pomysły w pamięci długotrwałej; ważne jest znalezienie i poddanie wizualizacji tzw. słów kluczowych.

nauczanie bezpośrednie

nauczanie oparte na pokazie i ćwiczeniach w wykonywaniu określonej czynności.

nauczanie programowane

metoda sterowania procesem uczenia się uczniów za pomocą tekstu programowanego (programu), czyli zbioru powiązanych ze sobą logicznie i merytorycznie jednostek informacji na określony temat, którego ekspozycji służą specjalne urządzenia lub odpowiednio skonstruowane podręczniki.

nieliniowy model planowania

model pojawiający się w orientacji humanistycznej i refleksyjnej; skupia się on na takich elementach nauczania, jak: organizacja (czasu i przestrzeni), komunikowanie się, strategie nauczania; model ten dostrzega zmienność i unikatowość sytuacji edukacyjnej.

pedagogika Gestalt

inaczej: pedagogika postaci; koncepcja pedagogiczna przyjmująca, że człowiek jako jedność psychofizyczna formuje swą tożsamość poprzez interakcje ze społecznym i ekologicznym środowiskiem; interakcje te, nazywane „kontaktem”, polegają na twórczym, obustronnym dostosowaniu między organizmem a otoczeniem.

postpopperyzm

nurt filozoficzny, do którego zaliczane są analizy epistemologiczne takich filozofów, jak T. Kuhn, I. Lakatos, P. Fayerabend; przyczynia się on do demistyfikacji „nabożnego” stosunku do nauki.

następne »

Pedagogika. T. 1-2

Pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego

Podręcznik przedstawia prądy i kierunki współczesnej pedagogiki, metody badań, związek teorii z praktyką, współczesne teorie wychowania, wprowadza w zagadnienia socjalizacji młodego pokolenia, inspiruje do twórczej refleksji nad wychowaniem i kształceniem.

więcej »

Materiały dla studentów

Tu znajdziesz materiały, które pomogą opanować materiał z podręcznika pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego Pedagogika. T. 1-2 i przygotować się do egzaminu.

więcej »

Materiały dla wykładowców

Tu znajdziesz materiały, które pomogą w przygotowaniu wykładów i ćwiczeń opartych na podręczniku pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego Pedagogika. T. 1-2.

więcej »

Copyright © 1997-2024 Wydawnictwo Naukowe PWN SA
infolinia: 0 801 33 33 88