Co powinieneś wiedzieć po lekturze tego rozdziału? |
Strony w podręczniku, na których znajdziesz odpowiedź |
Co oznaczają terminy: racjonalizm, empiryzm, krytycyzm? Kto był przedstawicielem każdego z tych nurtów? |
115 | |
Czym było „Stowarzyszenie Ludzi Nauki” i jakie dzieło stworzyło? |
115-116 | |
Jaki ideał wychowania zaproponował John Locke w swoich Myślach o wychowaniu? |
117 | |
W czym wyrażał się dylemat pedagogiczny Jana Jacques’a Rousseau, znajdujący odzwierciedlenie m.in. w dziele Emil czyli o wychowaniu? |
117-118 | |
Czym różni się kształcenie formalne od kształcenia pamięciowego? Kto sformułował teorię kształcenia formalnego? |
119 | |
Na czym polegała reforma kształcenia zainicjowana przez pietystów? |
120 | |
Jakie reformy zapoczątkowali janseniści? |
120-121 | |
Kto w oświeceniowej Francji podejmował problem wychowania dziewcząt? |
121 | |
Co przewidywał w swoim Szkicu wychowania narodowego i planie studiów dla młodzieży Louis René de Caradeuc La Chalotais? |
121 | |
Kiedy i przez kogo został wprowadzony po raz pierwszy obowiązek szkolny? |
122 | |
Jakie poglądy dotyczące szkół ludowych głosili filantropiści? |
122-123 | |
Co spowodował ruch fizjokratów, który najżywiej rozwinął się w oświeceniu francuskim? |
123 | |
Kiedy i gdzie doszło do powstania pierwszych szkół i zakładów specjalnych dla głuchych, niewidomych oraz opuszczonych lub zaniedbanych moralnie dzieci? |
123-124 | |
Jaki był stan szkolnictwa i myśli pedagogicznej w Polsce w drugiej połowie XVII i w początkach XVIII wieku? |
124-125 | |
Na czym polegały reformy oświaty szlacheckiej, podjęte przez Stanisława Konarskiego w połowie XVIII wieku? |
125-126 | |
Jaką szkołę powołał do życia król Stanisław August Poniatowski, w jakim zakresie ona kształciła? |
126 | |
Kim byli członkowie powołanej przez Sejm Rzeczypospolitej 14 października 1773 roku Komisji Edukacji Narodowej? |
127 | |
Jakie osiągnięcia i zasługi ma na swoim koncie Komisja Edukacji Narodowej? |
128-130 | |
Co przewidywał Projekt organizacji wychowania publicznego autorstwa Jeana Antoine’a Nicolasa Condorceta? |
130-131 | |
Ile i jakie szczeble powszechnego systemu edukacyjnego przewidywał Projekt organizacji wychowania publicznego Condorceta? |
131-132 | |