Rozdział 3
Proces badawczy i formułowanie problemu

Badania projektowane przez firmę Neinver wynikają z:

nieprzewidzianych zmian w otoczeniu, na którym działa
planowanych zmian w działalności firmy
nagłych nowych idei
wystąpienia wewnętrznego problemu w firmie


Problem decyzyjny w Neiver dotyczy obszaru:

oceny atrakcyjności lokalizacji centrum handlowego
wprowadzenia na rynek luksusowej odzieży po niskich cenach
wyboru lokalizacji "Factory"
obniżki cen o 30%


Czy poniższy problem stanowi w firmie problem decyzyjny (D), czy badawczy (B): Jaką promocję zastosować w pierwszych dniach sprzedaży?

D
B


Czy poniższy problem stanowi w firmie problem decyzyjny (D), czy badawczy (B): Ile konsumenci są w stanie wydać na ubrania luksusowe?

D
B


Czy poniższy problem stanowi w firmie problem decyzyjny (D), czy badawczy (B): Czy cena powinna być niższa o 30% od cen podobnych artykułów?

D
B


Czy poniższy problem stanowi w firmie problem decyzyjny (D), czy badawczy (B): Czy reklama jest skuteczna?

D
B


Czy poniższy problem stanowi w firmie problem decyzyjny (D), czy badawczy (B): Czy dobrze wybrano lokalizację centrum?

D
B


Czy poniższy problem stanowi w firmie problem decyzyjny (D), czy badawczy (B): Jaki powinien być "slogan plasujący" Factory?

D
B


Warunki sytuacji decyzyjnej w Neinver są następujące: Decydentami (D) są:

menedżerowie Neinver Polska
kierownicy sklepu Factory
sklepy odzieżowe
władze dzielnicy Ursus


Warunki sytuacji decyzyjnej w Neinver są następujące: Działanie (A) stanowi:

"Cena będzie niższa o co najmniej 30% od pierwotnej ceny wyrobów".
"Neinver SA inwestuje we Włoszech, w Szwajcarii i Portugalii oraz ma plany na uruchomienie nowych obiektów w 5 innych polskich miastach".
"Ten 30-procentowy opust jest zagwarantowany umową między Neinver Polska a poszczególnymi producentami i stanowi minimalną obniżkę, jaką zobowiązani są zapewnić".
"Firma Neinver Polska zamierza wybudować w Ursusie pod Warszawą centrum handlowe o powierzchni około 9 tys. m2".


Warunki sytuacji decyzyjnej w Neinver są następujące: Wyniki (O) dotyczą następujących stwierdzeń:

"Cena będzie niższa o co najmniej 30% od pierwotnej ceny wyrobów".
"Na terenie centrum mają znaleźć się sklepy fabryczne czołowych firm odzieżowych i obuwniczych oraz obiekty gastronomiczne i rozrywkowe".
"Okazało się, że polscy i hiszpańscy konsumenci mają zbliżony temperament, a skoro w Hiszpanii firma odniosła sukces, więc nic nie stoi na przeszkodzie, aby to samo miało miejsce w Polsce".
"Oferta sklepów "Factory" jest skierowana wyłącznie do klientów indywidualnych".


Warunki sytuacji decyzyjnej w Neinver są następujące: Prawdopodobieństwo, że działanie nie doprowadzi do pożądanego wyniku, jest związane z tym, że:

"Będą oni mieli okazję kupić produkty luksusowe znacznie taniej niż gdzie indziej".
"Menedżerowie Neinver Polska są optymistami".
"W ich ofercie znajdą się nadwyżki produkcyjne (końcówki serii), których cena będzie niższa o co najmniej 30% od pierwotnej ceny wyrobów".
"Istnieje obawa, że polscy konsumenci źle odbiorą duże obniżki cen, które ich zdaniem sugerują niższą jakość. Problemem dla Factory są też niskie dochody - zapewne nawet 30% obniżki cen markowych produktów będą dla wielu konsumentów niewystarczające."


Dla problemu badawczego wybierz odpowiedni problem decyzyjny lub odwrotnie: Problem: projekt wizualnego merchandisingu w centrum

ocena czytelnictwa pracy i oglądalności telewizji
obserwacja natężenia ruchu drogowego
analiza gęstości zaludnienia i przyciągania stref handlowych
identyfikacja wzorców kulturowych Polaków


Dla problemu badawczego wybierz odpowiedni problem decyzyjny lub odwrotnie: Problem: określenie liczby sprzedawców

ocena czytelnictwa pracy i oglądalności telewizji
obserwacja natężenia ruchu drogowego
analiza gęstości zaludnienia i przyciągania stref handlowych
identyfikacja wzorców kulturowych Polaków


Dla problemu badawczego wybierz odpowiedni problem decyzyjny lub odwrotnie: Problem: wybór lokalizacji bilboardów

ocena czytelnictwa pracy i oglądalności telewizji
obserwacja natężenia ruchu drogowego
analiza gęstości zaludnienia i przyciągania stref handlowych
identyfikacja wzorców kulturowych Polaków


Dla problemu badawczego wybierz odpowiedni problem decyzyjny lub odwrotnie: Problem: podział budżetu reklamowego

ocena czytelnictwa pracy i oglądalności telewizji
obserwacja natężenia ruchu drogowego
analiza gęstości zaludnienia i przyciągania stref handlowych
identyfikacja wzorców kulturowych Polaków


Drukuj

Badania Marketingowe. Podstawy Metodologiczne

Gilbert Churchill

Podręcznik Gilberta Churchilla należy do najczęściej wykorzystywanych w amerykańskich i zachodnioeuropejskich uczelniach wyższych. Teraz książkę tę oddajemy w ręce polskich czytelników, mając nadzieję, że będzie równie dobrze przyjęta.

więcej »

Copyright © 1997-2024 Wydawnictwo Naukowe PWN SA
infolinia: 0 801 33 33 88