Rozdział 3a
Teoria podejmowania decyzji Bayesa

Z szacowaniem prawdopodobieństwa subiektywnego mamy do czynienia w:

grze w totolotka
ocenie szansy wyrzucenia szóstki w rzucie kostką
odgadywaniu otrzymania określonego pytania na egzaminie
ocenie, na ile sposobów każde 2 osoby spośród 5 usiądą obok siebie w ławce


W tabeli wypłat występują wartości korzyści lub strat wynikające z:

stanów otoczenia i wariantów decyzyjnych
dwóch wariantów decyzyjnych
interakcji między konkurentami
interakcji między instrumentami marketingowymi


Postacią graficzną analizy bayesowskiej jest:

drzewko środków-celów
drzewo decyzyjne
tabela dwudzielcza
histogram rozkładu prawdopodobieństw


Należy prowadzić badania, jeżeli:

wartość oczekiwana procedury badania jest większa niż wartość decyzji bez badania
wartość oczekiwana procedury badania jest mniejsza niż wartość decyzji bez badania
wartość oczekiwana procedury badania jest nie mniejsza niż wartość decyzji bez badania
wartość oczekiwana procedury badania jest równa wartości decyzji bez badania


Analizę bayesowską przeprowadza się po zrealizowanych badaniach marketingowych:

tak
nie


Jeżeli wartość oczekiwana doskonałej informacji wynosi 70, a wartość oczekiwana 20, to koszt badania nie powinien być wyższy niż 50:

tak
nie


Wartość oczekiwana decyzji jest zazwyczaj wyższa od wartości oczekiwanej doskonałej informacji:

tak
nie


Jeżeli wartość oczekiwana procedury badania jest wyższa od wartości oczekiwanej bez badań, to należy podjąć badanie:

tak
nie


Liniowe funkcje użyteczności zakładają brak efektu stresu u decydentów:

tak
nie


Analiza bayesowska podejmowania decyzji umożliwia ocenę:

konieczności przeprowadzenia badań w celu rozwiązania problemu decyzyjnego
kosztów badań
subiektywnego prawdopodobieństwa podjęcia decyzji
obiektywnego prawdopodobieństwa podjęcia decyzji


Drukuj

Teraz do 20% taniej w Księgarni PWN

Pedagogika. T. 1-2
Pedagogika. T. 1-2cena juz od 63,80zamów
Podstawy ekonomii
Podstawy ekonomiicena juz od 47,90zamów
Podstawy fizyki. T. 1-5
Podstawy fizyki. T. 1-5cena juz od 219,60zamów

Badania Marketingowe. Podstawy Metodologiczne

Gilbert Churchill

Podręcznik Gilberta Churchilla należy do najczęściej wykorzystywanych w amerykańskich i zachodnioeuropejskich uczelniach wyższych. Teraz książkę tę oddajemy w ręce polskich czytelników, mając nadzieję, że będzie równie dobrze przyjęta.

więcej »

Copyright © 1997-2024 Wydawnictwo Naukowe PWN SA
infolinia: 0 801 33 33 88