Rozdział 14
Analiza danych: problemy podstawowe

Jeżeli wynik analizy wskazuje, że 40% konsumentów wybrało produkt A, zaś 50% konsumentów produkt B, to wybory produktów są mierzone na skali:

nominalnej
porządkowej
przedziałowej
stosunkowej


W analizie skal sumowanych ocen najczęściej przyjmuje się założenie, że skala ma charakter:

nominalny
porządkowy
przedziałowy
stosunkowy


Analiza danych z badań panelowych musi przede wszystkim uwzględnić niespełnienie założenia dotyczącego:

poziomu pomiaru
niezależności prób
liczby grup
zmiennych


Analiza zmiennej nominalnej dla dwóch prób zależnych jest możliwa dzięki zastosowaniu testu:

chi-kwadrat
mediany
t
McNemary


Analiza czynnikowa jest to metoda analizy:

zależności między przedziałowymi zmiennymi niezależnymi i nominalną zmienną zależną
współzależności zmiennych porządkowych
zależności między zależnymi i niezależnymi zmiennymi przedziałowymi
współzależności zmiennych przedziałowych


Jeżeli produkt A wybiera 25% badanych, a produkt B wybiera 50% badanych, to B jest dwa razy lepszy niż A:

tak
nie


Określenie istotności różnic między średnimi wydatkami na produkt wśród osób w miastach A, B i C jest możliwe dzięki zastosowaniu analizy wariancji:

tak
nie


Jednym z założeń testu t jest założenie o równych wariancjach w obu porównywanych grupach:

tak
nie


Wpływ dochodów na wybór marki produktu A należy określać na podstawie analizy wariancji:

tak
nie


W przypadku prób zależnych, w ocenie istotności różnic między średnimi w grupach nie należy stosować testów t:

tak
nie


Drukuj

Badania Marketingowe. Podstawy Metodologiczne

Gilbert Churchill

Podręcznik Gilberta Churchilla należy do najczęściej wykorzystywanych w amerykańskich i zachodnioeuropejskich uczelniach wyższych. Teraz książkę tę oddajemy w ręce polskich czytelników, mając nadzieję, że będzie równie dobrze przyjęta.

więcej »

Copyright © 1997-2024 Wydawnictwo Naukowe PWN SA
infolinia: 0 801 33 33 88