Rozdział 12
Zbieranie danych: procedury terenowe i błędy nie związane z doborem próby

Wraz ze wzrostem liczebności próby maleje:

błąd losowy doboru
błąd braku odpowiedzi
błąd pomiaru zmiennej
błąd nieobjęcia


Wzrost liczebności próby najprawdopodobniej zwiększy błąd:

losowy doboru próby
nieobjęcia
braku odpowiedzi
terenowy badań


Błąd odmów odpowiedzi można zmniejszyć dzięki zastosowaniu:

losowego doboru próby
listów zapowiednich
poprawnego operatu losowania
ankiety pocztowej


W przypadku braku odpowiedzi, wynikającego z nieobecności respondenta, ankieter może:

zastąpić jego odpowiedzi wartościami średnimi
przeprowadzić wywiad w sąsiednim, podobnym gospodarstwie domowym
wyeliminować tego respondenta z bazy adresowej
zostawić informację o terminie ponownego wywiadu


W przypadku braku odpowiedzi na pytanie o płeć, najlepszą strategią korekty jest:

eliminacja kwestionariusza z analizy
zastąpienie braku odpowiedzi wartością średnią
wnioskowanie o odpowiedzi z innych odpowiedzi w kwestionariuszu
ponowne przeprowadzenie wywiadu z daną osobą


Błąd związany z doborem próby jest główną składową całkowitego błędu badania:

tak
nie


Błąd całkowity to suma błędów doboru i braku odpowiedzi respondentów:

tak
nie


Efekt ankieterski jest jednym z poważniejszych błędów terenowych badań:

tak
nie


Intencje zakupu oszacowano w badaniach na 70% odpowiedzi "tak" z błędem ±3%. Błąd ten oznacza zazwyczaj całkowity błąd badania:

tak
nie


Błędy doboru próby są łatwiejsze do oszacowania niż błędy nie związane z doborem próby:

tak
nie


Drukuj

Badania Marketingowe. Podstawy Metodologiczne

Gilbert Churchill

Podręcznik Gilberta Churchilla należy do najczęściej wykorzystywanych w amerykańskich i zachodnioeuropejskich uczelniach wyższych. Teraz książkę tę oddajemy w ręce polskich czytelników, mając nadzieję, że będzie równie dobrze przyjęta.

więcej »

Copyright © 1997-2024 Wydawnictwo Naukowe PWN SA
infolinia: 0 801 33 33 88