Rozdział 11
Wielkość próby

Przy estymacji średniej w populacji na podstawie próby, wielkość próby losowej jest relatywnie duża, jeżeli:

populacja jest duża
wariancja zmiennej w populacji jest mała
wymagana dokładność pomiaru jest duża
poziom ufności jest niski


Przy estymacji proporcji w populacji na podstawie próby, wielkość próby losowej jest największa, jeżeli proporcja udziału wynosi:

1% do 99%
0% do 100%
50% do 50%
33% do 33%


Przybliżona wielkość próby losowej dla proporcji przy 95% poziomie ufności jest:

wprost proporcjonalna do przyjętej precyzji pomiaru
odwrotnie proporcjonalna do przyjętej precyzji pomiaru
wprost proporcjonalna do udziału rozkładu
odwrotnie proporcjonalna do udziału rozkładu


Jeżeli dwukrotnie zwiększamy precyzję pomiaru, to liczebność próby jest:

również 2 razy większa
mniejsza 1/2 raza
4 razy większa
niezmieniona


Wielkość próby losowej dla proporcji przy 95% poziomie ufności i 3% tolerancji wynosi około:

600 jednostek
1000 jednostek
2000 jednostek
3000 jednostek


Relacja między precyzją oszacowania a jego ufnością jest wprost proporcjonalna:

tak
nie


Przy podobnych założeniach, konsumenckie próby losowe dla Chin i Polski będą miały podobną liczebność:

tak
nie


Dla 5-punktowych skal typu Likerta, ich wariancja zwykle nie przekracza 2:

tak
nie


Wielkość populacji wpływa bardziej na wielkość próby dla szacowania średniej w porównaniu z szacowaniem proporcji:

tak
nie


Badania regionalne wymagają mniej liczebnych prób niż ogólnokrajowe:

tak
nie


Drukuj

Badania Marketingowe. Podstawy Metodologiczne

Gilbert Churchill

Podręcznik Gilberta Churchilla należy do najczęściej wykorzystywanych w amerykańskich i zachodnioeuropejskich uczelniach wyższych. Teraz książkę tę oddajemy w ręce polskich czytelników, mając nadzieję, że będzie równie dobrze przyjęta.

więcej »

Copyright © 1997-2024 Wydawnictwo Naukowe PWN SA
infolinia: 0 801 33 33 88