Rozdział 4
Planowanie produktu
Co to jest produkt:
dobra rzeczowe
materialny efekt produkcji
dobra rzeczowe i usługi
Czy planowanie produktu to:
generowanie pomysłów i wcielanie ich w życie
podejmowanie decyzji o wprowadzeniu nowych produktów, zmian w aktualnie wytwarzanych produktach oraz o wycofaniu produktu z rynku
podejmowanie decyzji o wprowadzeniu nowych produktów
Które z niżej wymienionych nie są przykładami korzyści, jakie przynosi producentowi małe zróżnicowanie produktów:
standaryzacja wyposażenia, ekonomia skali, skrócenie czasu przygotowania maszyn
rutyna w produkcji, podniesienie doświadczenia załogi w ramach wykonywanego produktu, redukcja czasu szkolenia
rutyna w zakupach, obniżenie zapasów części surowców, uzyskanie dużej wprawy w produkcji
Które z poniższych zagadnień nie jest przykładem etapu przygotowania produktu:
opracowanie prototypu
studium wykonalności
strategia wejścia - wyjścia
Wstępna selekcja pomysłów jest jednym z etapów opracowania produkcji. Ile procent pomysłów jest odrzucanych podczas wstępnej selekcji:
10%
50%
80%
Która z poniższych definicji odpowiada pojęciu "studium wykonalności":
jest to połączenie analizy technicznej z analizą ekonomiczną
jest to instrukcja wykonania produktu, który zamierzamy wprowadzić na rynek
jest to analiza ilościowa wykonanego planu sprzedaży produktu innowacyjnego
Które z poniższych czynników, podczas wprowadzania produktu na rynek, są najważniejsze dla producenta w zdobyciu przewagi nad konkurencją:
cena, wzornictwo, dostępność
cena, dostępność, elastyczność
cena, jakość, atrakcyjność
Jakie są główne sposoby porównywania produktów:
NPV, IRR, wskaźnik rentowności
próg rentowności, wewnętrzna stopa zwrotu, model oceny punktowej
NPV, próg rentowności, rentowność sprzedaży
Czy próg rentowności to:
liczba jednostek jaka musi zostać sprzedana by przychody ze sprzedaży pokryły wszystkie koszty
próg obliczany za pomocą wskaźnika rentowności
50% rentowności sprzedaży
Scott w ciągu miesiąca wytwarza i sprzedaje średnio 200 rowerów za średnią cenę 5 tys. PLN za każdy. Podczas produkcji ponosi następujące koszty: zmienne (300 PLN/sztukę); stałe (200 000 PLN/miesiąc). Jaki jest próg rentowności?
200 sztuk
100 sztuk
200 000 PLN
Scott w ciągu miesiąca wytwarza i sprzedaje średnio 200 rowerów za średnią cenę 5 tys. PLN za każdy. Podczas produkcji ponosi następujące koszty: zmienne (300 PLN/sztukę); stałe (200 000 PLN/miesiąc). Ile Scott musi sprzedać rowerów, by osiągnąć zysk 70 tys?
135 sztuk
35 sztuk
100 sztuk
Poniższy rysunek jest graficzną interpretacją progu rentowności; co reprezentuje nieopisana prosta na poniższym wykresie:
koszty stałe
koszty zmienne
koszty całkowite
Ile jest warte obecnie 100 PLN wypłacone za rok:
100 PLN
mniej niż 100 PLN
więcej niż 100 PLN
Zakładając 10% oprocentowanie w skali roku, ile wart jest obecnie depozyt, jeśli za 2 lata będzie on wart 3500 PLN?
4235 PLN
3859 PLN
2893 PLN
Czy wartość obecna netto to:
suma zdyskontowanych przychodów
wpływy generowane w przyszłych latach pomniejszone o stopę redyskonta
suma zdyskontowanych przychodów pomniejszona o sumę zdyskontowanych kosztów
Który z poniższych wzorów nie jest wzorem na NPV:
-I + Σ CF/(1+r)i
I - Σ CF/(1+r)i
-I + Σ CFi*d
Jaka jest wartość obecna netto projektu o następujących danych:
Rok | CF |
---|---|
0 | -50 000 |
1 | 15 000 |
2 | 15 000 |
3 | 15 000 |
4 | 15 000 |
5 | 15 000 |
25000
4568
6862
Co to jest wewnętrzna stopa zwrotu (IRR):
stopa procentowa, na podstawie której otrzymujemy zwrot zainwestowanych w projekt funduszy
stopa dyskontowa, przy której wartość obecna jest dodatnia
stopa dyskontowa, przy której wartość obecna równa jest zeru
Co na poniższym wykresie przedstawia przecięcie prostej z osią x (koszt kapitału):
wartość aktualną netto
koszt kapitału
wewnętrzną stopę zwrotu
Jaka jest wewnętrzna stopa zwrotu dla projektu:
Rok | CF |
---|---|
0 | -50 000 |
1 | 15 000 |
2 | 15 000 |
3 | 15 000 |
4 | 15 000 |
5 | 15 000 |
15,24%
16,67%
15%
Które z poniższych określeń nie dotyczy cyklu życia produktu:
wprowadzenie, wycofanie, rozwój
dojrzałość, spadek, wzrost
wprowadzenie, spadek, wzrost
Czy kształt krzywej cyklu życia zmienia się?
nie, jest zawsze taki sam, ponieważ każdy produkt przechodzi pięcioetapowy cykl życia
tak, zależy od produktu
tak, zależy od długości popytu na produkt
Które zdanie jest poprawne:
koszty wytwarzania produktu są wysokie w fazie wycofywania się z rynku, ponieważ popyt na ten produkt spada
przychody ze sprzedaży produktu są najwyższe w fazie wprowadzania, ponieważ cena nowo wprowadzonego na rynek produktu jest bardzo wysoka ze względu na brak konkurencji
największe zyski odnotowuje producent w fazie dojrzałości, ponieważ popyt na produkt jest wysoki, a koszty produkcji maleją
Jak można przedłużyć życie produktu:
zmniejszając koszty jego produkcji
stosując tańsze opakowanie
poszukując nowego zastosowania
Ile wynosi przyszła wartość pieniądza po N okresach przy oprocentowaniu I:
Ap = Af/(1+I)N
Ap = Af*2(1+I)N
Af = Ap*(1+I)N