ABC
ABC
Analiza ABC opiera się na zasadzie 80-20; oznacza to, że najczęściej 20% produktów generuje 80% zysków. Gdy podzielimy wyniki analizy w kolejności malejącej, wtedy produkty kategorii A mają najwyższą wartość i stanowią 5-20% wszystkich elementów.
Produkty kategorii B będą zasługiwały na średnie zainteresowanie - stanowią one 30-40% produktów, które generują mniejszą część kosztów.
Produkty kategorii C są marginalnego znaczenia. Choć jest ich dużo, nie stanowią dużego wkładu w wypracowaniu zysku.
Analizę ABC można wykonywać pod różnymi względami, na przykład pod względem:
- ilości,
- jakości,
- użyteczności,
- liczby zamówień.
XYZ
Analiza XYZ pokazuje różnice między towarem magazynowanym a wykorzystywanym. Jej wyniki są sortowane w kolejności malejącej wartości i grupowane w kategorie XYZ. Elementy z grupy X stanowią do 60% ich skumulowanej wartości, Y i Z odpowiednio do 30 i 10% wartości. Ta analiza daje natychmiastowe wyniki i pozwala stwierdzić, które produkty generują wysoki koszt magazynowania. Przeprowadzenie tej analizy pozwala na zmniejszenie ilości zamrożonych pieniędzy w magazynie poprzez trzymanie jak najmniejszej ilości towarów.
Analiza ABC może być niewystarczająca podczas rozpatrywania elementów, które stanowią o wysokim koszcie i wpływają na ilość, cenę lub jakość wszystkich produktów znajdujących się w magazynie, a także całej produkcji. Dlatego czasem - ażeby przeanalizować produkty względem więcej niż jednego czynnika - do analizy ABC dołącza się także analizę XYZ.
Elementy X są używane regularnie i zapotrzebowanie na nie można łatwo przewidzieć. Po zidentyfikowaniu tej grupy zaproponowane zmiany powinny być zastosowane. Wymagane ilości należy dokładnie zaplanować i zamówić w określonym czasie, który dokładnie znamy po przeprowadzeniu tej analizy.
Elementy Y są wystawione na wpływ sezonowych różnic, a prognozy ich zapotrzebowania subtelnie różnią się od rzeczywistych wielkości. Dział zaopatrzenia powinien dokładnie przewidzieć "sezony" oraz czas najwyższych zamówień i skupić się nad nimi, ażeby przepływ towarów nie był w żaden sposób tamowany. Przed sezonowymi pikami poziom towarów w magazynie powinien rosnąć, a poza nimi powinien pozostawać niski, żeby niepotrzebnie nie podnosić kosztów magazynowania zbędnych w danym momencie towarów.
Elementy Z są używane bardzo nieregularnie i dlatego wielkość ich dostaw jest trudna do przewidzenia. Dla tych części powinniśmy wybrać dobrego dostawce, u którego czas dostawy jest krotki, tak by móc liczyć na niewielkie partie szybkich dostaw dokładnie na czas.
Pytania
- Dlaczego lepiej przeprowadzać omawiane wyżej analizy razem niż osobno?
- Jakie ulepszenia wnoszą podane analizy do działu zaopatrzenia lub innych?
- Jak można zmienić zarządzanie magazynem na podstawie tych analiz?
- Co mówią nam wyniki analiz ABC i XYZ o naszych dostawcach i jakie nowe wymagania możemy wprowadzić w stosunku do nich?
- Jakie problemy z dostawcami może rozwiązać przeprowadzenie tych analiz?
- Jaki wpływ mogą mieć te analizy na przewidywanie dostaw?
Przykład analizy ABC dla sklepu sprzedającego części komputerowe:
Numer | Nazwa | Cena (w PLN) | Sprzedaż | Roczna sprzedaż | Udział (w %) | Skumulowany udział (w %) |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Monitor | 900 | 15 | 13500 | 16,5 | 16,5 |
2 | Płyta główna | 700 | 12 | 8400 | 10,3 | 26,8 |
3 | Procesor | 850 | 10 | 8500 | 10,4 | 37,2 |
4 | Twardy dysk | 700 | 16 | 11200 | 13,7 | 50,9 |
5 | Pamięć RAM | 340 | 20 | 6800 | 8,3 | 59,2 |
6 | CD-ROM | 170 | 33 | 5610 | 6,8 | 66,0 |
7 | Karta graficzna | 400 | 25 | 10000 | 12,2 | 78,2 |
8 | Karta dżwiękowa | 150 | 27 | 4050 | 5,0 | 83,2 |
9 | Obudowa | 100 | 40 | 4000 | 4,9 | 88,1 |
10 | FDD | 50 | 40 | 2000 | 2,4 | 90,5 |
11 | Klawiatura | 50 | 50 | 2500 | 3,0 | 93,5 |
12 | Myszka | 80 | 27 | 2160 | 2,7 | 96,2 |
13 | Głośniki | 100 | 9 | 900 | 1,2 | 97,4 |
14 | Dyskietki - 10 | 20 | 70 | 1400 | 1,8 | 99,2 |
15 | Czyste płyty CD - 10 | 11 | 50 | 550 | 0,7 | 99,9 |
16 | Mouse pad | 5 | 10 | 50 | 0,1 | 100 |
Na podstawie tabeli posortowałem produkty klasy A, B, C.
Numer | Klasa | W procentach |
---|---|---|
1-7 | A | 78,2 |
8-11 | B | 18,0 |
12-16 | C | 3,8 |
Źródło
Na podstawie pracy zaliczeniowej K. Karlińskiego