Just-in-time
Zawartość rozdziału
W ramach tego rozdziału zostały opisane:
- Zasady funkcjonowania just-in-time
- System KANBAN
- System współpracy podwładnych z przełożonymi w systemie just-in-time
- Wady i zalety systemu
Definicja just-in-time
Podstawę systemu just in time stanowi eliminacja z procesów wytwórczych i usługowych wszystkich elementów niepodnoszących wartości produktu.
Efekty operacji just-in-time
System just-in-time prowadzi do takiej organizacji produkcji, by operacje miały miejsce dokładnie w momencie, kiedy są potrzebne. Jeżeli materiały przybywają dokładnie na czas – zapasy produkcji w toku mogą zostać wyeliminowane.
13.1. Poziom zapasów przy użyciu różnych metod planowania: a) system konwencjonalny, b) system MRP, c) system just-in-time (podręcznik, s. 421)
System KANBAN
Jedną z prostszych metod prowadzenia operacji just-in-time jest system KANBAN (z japońskiego pojemnik, skrzynka). System ten polega na obiegu pojemników wyznaczających rytm produkcji. Przesłanie pustego pojemnika jest sygnałem do rozpoczęcia produkcji, zapełnienie pojemnika jest sygnałem do zakończenia produkcji.
13.2. Prosty system KANBAN (podręcznik, s. 428)
System just-in-time między kooperantami
Zastosowanie systemu KANBAN jest możliwe również między kilkoma ogniwami w ramach łańcucha dostaw.
Rys. 13.4. Zanegowany dostawczo-odbiorczy system KANBAN (podręcznik, s. 431)
Wskazówki dla prowadzącego zajęcia
W ramach tego rozdziału należy zwrócić uwagę na:
- Podstawę filozofii systemu – eliminacja operacji niepodnoszących wartości; zamiast spojrzenia wykonawczego - dostarczanie elementów na czas;
- Otoczenie, w jakim można zastosować system just-in-time, wiarygodni kooperanci, infrastruktura – sprzyjające otoczenie (np. brak blokad dróg, punktualne dostawy kolejowe);
- Zasady współpracy podwładnych z przełożonymi, dostawców z odbiorcami, przedkładanie długofalowych rozwiązań nad krótkoterminowe konflikty i krótkotrwałe korzyści.
Przykłady
Zamieszczone w dalszej części rozdziału przykłady firm stanowią uzupełnienie opisów przypadków zamieszczonych w podręczniku.
Celem prezentacji dodatkowych kazusów jest uaktualnienie opisów zawartych w podręczniku, jak również przedstawienie firm bliższych polskiemu Czytelnikowi.