Planowanie zapotrzebowania materiałowego
Zawartość rozdziału
W ramach tego rozdziału zostały opisane:
- Zasady planowania zapotrzebowania materiałowego
- Tworzenie harmonogramów i planów MRP
- Zasady dzielenia zamówień w MRP
MRP
Planowanie zapotrzebowania materiałowego (MRP) posługuje się głównym planem produkcji w celu zaplanowania zaopatrzenia w materiały niezbędne do realizacji procesu wytwórczego. Dokładne rozpisanie głównego planu produkcji pozwala na zaplanowanie dostaw materiałów dokładnie w momencie, kiedy są potrzebne.
Procedura MRP
Schemat zamieszczony obok przedstawia procedurę planowania zapotrzebowania materiałowego.
Można ją określić w skrócie: potrzeby materiałowe netto = potrzeby brutto – zapasy – już poczynione zamówienia.
Szczegółowy opis można znaleźć w podręczniku.
12.5. Procedura postępowania MRP (podręcznik, s. 395)
![](ilustracje/prezentacje/r12_05.gif)
Kompletny obraz MRP
Przedstawiając MRP jako zamkniętą czarną skrzynkę, możemy opisać proces MRP za pomocą danych wejściowych oraz wyjściowych.
12.7. Skomputeryzowany system MRP (podręcznik, s. 402)
![](ilustracje/prezentacje/r12_07.gif)
Rozszerzenie MRP
Planowanie zapotrzebowania materiałowego można zastosować z powodzeniem w pracy szpitala, uczelni czy restauracji.
Wynikiem pracy uniwersytetu są wyedukowani studenci. Główny plan produkcji pokazuje liczbę studentów kończących kurs w danym terminie. Zestawieniem materiałów są kursy, natomiast potrzebnymi "materiałami" sale, laboratoria, nauczyciele.
12.11. Ciasna pętla planowania zapotrzebowania materiałowego (podręcznik, s. 411)
![](ilustracje/prezentacje/r12_11.gif)
Wskazówki dla prowadzącego zajęcia
W ramach tego rozdziału należy zwrócić uwagę na:
- Planowanie - powinno się ono odbywać od ogółu do szczegółu od strategii przez plany taktyczne do planów operacyjnych;
- Procedurę MRP;
- Wady i zalety MRP;
- Inne niż produkcyjne zastosowania MRP.
Przykłady
Zamieszczone w dalszej części rozdziału przykłady firm stanowią uzupełnienie opisów przypadków zamieszczonych w podręczniku.
Celem prezentacji dodatkowych kazusów jest uaktualnienie opisów zawartych w podręczniku, jak również przedstawienie firm bliższych polskiemu Czytelnikowi.