Słownik
następne » | ||
móżdżek (ang. cerebellum), struktura umieszczona z tyłu pod mózgiem, która kontroluje równowagę i koordynację ruchową.
myślenie (ang. thinking), złożony umysłowy proces tworzenia nowych reprezentacji umysłowych przez przekształcanie dostępnych informacji.
myślenie autystyczne (ang. autistic thinking), osobisty, idiosynkratyczny proces obejmujący fantazję, marzenie na jawie, reakcje nieświadome i idee nie poddające się sprawdzianowi rzeczywistości zewnętrznej.
myślenie dywergencyjne (ang. divergent thinking), aspekt twórczości związany ze zdolnością do wytwarzania niezwykłych, ale właściwych odpowiedzi na standardowe pytania.
myślenie grupowe (ang. group think), w podejmowaniu decyzji przez grupę, skłonność do odsiewania niepożądanych informacji tak, by osiągnąć konsensus, szczególnie jeśli jest to zgodne z punktem widzenia przywódcy; pojęcie opracowane przez Irvinga Janisa.
myślenie konwergencyjne (ang. convergent thinking), aspekt twórczości związany z posługiwaniem się wiedzą i logiką do selekcji najlepszego rozwiązania problemu.
myślenie postformalne (ang. postformal thought), typ myślenia występujący u osób dorosłych, który jest przystosowany do rozwiązywania problemów świata realnego, ponieważ jest mniej abstrakcyjny i rygorystyczny niż myślenie formalne, lepiej radzi sobie z niekonsekwencjami występującymi w życiu i w większym stopniu umożliwia integrację sprzecznych elementów w sensowną całość.
myślenie przedoperacyjne (ang. preoperational thought), drugie z wyodrębnionych przez Piageta stadiów rozwoju poznawczego (od 2 do 7 roku życia); charakterystyczne dla tego stadium jest rozumowanie transdukcyjne, egocentryzm i rozwój zdolności do przedstawiania świata zewnętrznego za pomocą symboli.
myślenie realistyczne (ang. realistic thinking), myślenie oparte na dostosowaniu poglądów do rzeczywistości wymogów sytuacyjnych, ograniczeń czasowych i reguł operacyjnych oraz na trafnej ocenie własnych zasobów osobistych (w przeciwieństwie do myślenia autystycznego).
nabywanie (ang. acquisition), w warunkowaniu klasycznym stadium, w którym reakcja warunkowa zostaje po raz pierwszy wywołana przez bodziec warunkowy.
następne » |
Copyright © 1992 by Pearson Education. Wszelkie prawa zastrzeżone. Materiały z książki Philipa Zimbardo, Psychology and Life, 13th Edition, wydanej przez Allyn and Bacon, Boston, Massachusetts, USA nie mogą być publikowane i redystrybuowane bez pisemnej zgody.