Rozdział 3
Proces badawczy i formułowanie problemu
Pierwszym etapem procesu badawczego jest:
zaprojektowanie badań
określenie populacji badanej
sformułowanie problemu
określenie celu badania
Problemy badawcze nie wynikają z:
nieprzewidzianych zmian w otoczeniu
planowanych zmian w działaniach marketingowych
nieoczekiwanych idei i szczęśliwych zdarzeń
tylko z nieprzewidzianych zmian w otoczeniu
Powiedzenie: "Jeżeli nie wiesz dokąd chcesz iść, to każda droga jest dobra", dotyczy zrozumienia:
decydenta i otoczenia, w którym działa
alternatywnych kierunków i sposobów działania
celów decydenta
skutków alternatywnych działań
Przykładem problemu decyzyjnego jest problem typu:
jaka jest wrażliwość konsumenta na cenę?
ile powinienem wydać na reklamę?
czy kobiety lubią piwo?
czy mężczyźni lubią brąz?
Przykładem problemu badawczego jest problem typu:
jaki rodzaj reklamy umieścić w TVP 1?
czy produkt powinien znajdować się na górnej półce sprzedażowej?
jaka jest elastyczność cenowa popytu na produkt?
kiedy wprowadzić na rynek nowy produkt?
Badania marketingowe mają największy sens w przypadku, gdy występuje jednakowe prawdopodobieństwo sukcesu dla alternatywnych działań:
tak
nie
Problem decyzyjny jest związany z pytaniem: "co należy zrobić w danej sytuacji?":
tak
nie
Jeżeli chcemy uzyskać możliwie mały błąd całkowity projektu, to należy wybrać dużą próbę:
tak
nie
Decydent jest odpowiedzialny za rozwiązanie problemu decyzyjnego, a badacz- badawczego:
tak
nie
Symptom do problemu ma się tak, jak złe opakowanie produktu do spadku jego sprzedaży:
tak
nie